Spis treści
Zarobki kierowcy tira zachęcają młodych ludzi chcących się oddać przygodzie pracy w transporcie. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z trudów, jakie czekają w tym zawodzie. Tygodnie spędzane poza domem, nocowanie w szoferce i mierzenie się z korkami czy fatalnymi warunkami drogowymi.
Kierowca tira to zawód potrzebujący ludzi z powołaniem. Jest to też jeden z najważniejszych zawodów na rynku. Tirami podróżuje większość towarów. Gdyby nie kierowcy ciężarówek to w sklepach znaleźlibyśmy tylko puste półki, a wiele produktów nigdy nie dotarłoby do naszych domów. Sprawdźmy, jak wyglądają realia pracy polskiego kierowcy tira i z czego wynikają ciągłe braki kadrowe w polskich firmach.
Kierowca tira — specyfika pracy na polskim rynku
Zawód kierowcy tira należy do naprawdę ciężkich sposobów zarabiania. Wiele osób patrzy jedynie na zarobki, które na polskie warunki są wysokie. Trzeba jednak zdać sobie sprawę ze wszystkich trudów występujących w tym zawodzie. Zacznijmy od tego kto może zostać w Polsce kierowcą tira.
- Głównym wymogiem, aby zostać tzw. truckerem, jest posiadanie prawa jazdy kategorii C bądź C1, które uprawniają odpowiednio do prowadzenia pojazdów o masie powyżej 3,5 tony oraz o masie od 3,5 do 7,5 tony.
- W przypadku ciągników z naczepą konieczne są uprawnienia C+E bądź C1+E.
- Kierowca z odpowiednim prawem jazdy musi jeszcze zdobyć świadectwo kwalifikacji zawodowej upoważniające do przewozu towarów.
- Kursanci poniżej 21 roku życia muszą przejść szkolenie trwające 280 godzin, a powyżej tego wieku trwa ono 140 godzin.
- Po zdaniu egzaminu można się podjąć zawodu prowadzenia tira.
Praca kierowcy wymaga sporego skupienia i precyzji. Zdecydowanie nie każdy nadaje się do prowadzenia dużej ciężarówki. Zawodowe prowadzenie pojazdu potrafi powodować spory stres. Należy także pamiętać, że kierowcy tirów nie wychodzą do pracy na osiem godzin. Tutaj mówimy o wyjazdach w trasy trwających często od kilku dni do nawet paru tygodni. Taka forma pracy znacząco wpływa na życie rodzinne.
Dużą zaletą jest możliwość zwiedzenia różnych zakątków kraju czy Europy. Oczywiście kierowcy nie mają wiele czasu na podziwianie okolicy, ponieważ większość czasu spędzają na parkingach i terminalach przeładunkowych.
- Dziennie zawodowy kierowca może prowadzić pojazd 9 godzin, a w razie potrzeby czas może zostać przedłużony do 10 godzin.
- W trakcie powinna nastąpić 45-minutowa przerwa najpóźniej po 4,5h jazdy.
- Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że w tym zawodzie ramy czasowe są bardzo umowne. Kierowców gonią terminy, a poza jazdą muszą jeszcze nadzorować rozładunek i załadunek, czy zajmować się dokumentami przewozowymi.
Długoletnia praca kierowcy może też doprowadzić do pewnych problemów zdrowotnych. Mimo wszystko jest to praca siedząca, przeplatana wysiłkiem fizycznym przy choćby zabezpieczaniu ładunku, co się przekłada na przykład na choroby kręgosłupa. Czy wszelkie trudy faktycznie się opłacają?
Źródło: https://star.edu.pl/czas-pracy-kierowcy-zasady
Zarobki kierowcy tira
Zarobki kierowców tirów urastają wśród ludzi spoza zawodu do miana legend. Rzeczywistość jest nieco inna, niż mogłoby się wydawać. Przede wszystkim truckerzy otrzymują umowy opiewające często na minimalne zarobki. Ewentualna duża wypłata jest efektem dodatków, diet czy nadgodzin. Tymczasem gołe pensje wcale nie powalają swoim ogromem.
- Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń na styczeń 2023 roku kierowcy samochodów ciężarowych zarabiali od 4 160 zł do 7 250 zł brutto.
- Mediana zarobków wyniosła 5 440 zł brutto, co biorąc pod uwagę trudy czyhające na kierowcę tira, nie jest już sumą imponującą.
- Faktyczna wysokość zarobków kształtuje się jednak na podstawie dodatków oraz diet za długie wyjazdy. Na wysokość wynagrodzenia będą miały wpływ trasy, w jakie ruszy trucker. Nie bez znaczenia są także dodatkowe uprawnienia.
- Szacuje się, że zarobki tirowców mogą sięgać nawet 12 000 zł.
Jak na polskie warunki takie wynagrodzenia są dość dobre. W wielu regionach kraju zawód kierowcy tira jest jedynym oferującym faktycznie wysokie wynagrodzenie. Najlepiej zarabiający kierowcy muszą się jednak liczyć z tym, że rzadko odwiedzą dom, a więc raczej powinni być samotnikami. Bycie truckerem powinno zaś być ich stylem życia.
Kurs ADR — jak wpływa na wysokość zarobków?
Praca w każdym zawodzie wymaga podnoszenia kwalifikacji, jeżeli chce się zarabiać więcej. Także kierowcy tirów mają możliwość podniesienia swojej wartości na rynku pracy. Taką możliwością jest między innymi kurs ADR, czyli zdobycie uprawnień do przewozu towarów niebezpiecznych.
Obecnie szacuje się, że towary niebezpieczne stanowią ponad 10% całego transportu w Polsce. Oznacza to zapotrzebowanie na kierowców upoważnionych do przewozu takich ładunków. Uprawnienia ADR oznaczają, że kierowca potrafi się obchodzić z niebezpiecznym ładunkiem, co znacznie wpływa na bezpieczeństwo na drogach.
Czy kurs ADR pozwoli podnieść wynagrodzenie? Kierowcy tirów to obecnie zawód deficytowy i przedsiębiorcy coraz częściej starają się przyciągnąć pracowników atrakcyjnymi ofertami. Z pewnością uprawnienia ADR będą mocnym atutem w negocjacjach z przyszłym pracodawcą. Ciężko określić, o ile mogą wzrosnąć zarobki po odbyciu kursu ADR, ale kierowcy z dodatkowymi uprawnieniami nie będą mieli problemów w razie potrzeby ze znalezieniem lepiej płatnego stanowiska.
Najważniejsze, że kurs ADR nie jest drogą inwestycją. Obecnie oferty na szkolenia można znaleźć w kwotach od 400 do 700 zł. W zależności od rodzaju kursu może on trwać różną ilość czasu. Szkolenie podstawowe to zazwyczaj min. 18 godzin lekcyjnych, zaś kurs doskonalący zajmie min. 16 godzin. Kierowcy mogą także odbyć kursy ADR dotyczące przewozu konkretnych materiałów bądź prowadzenia cysterny z substancjami ADR. W tym wypadku kurs potrwa min. 13 godzin lekcyjnych. Należy podkreślić, że uprawnienia ADR może zdobyć kierowca w wieku powyżej 21 roku życia.
Godziny nocne kierowcy a zarobki
Bardzo często możemy zobaczyć tiry podróżujące po drogach w godzinach nocnych. Oczywiście praca w nocy niesie za sobą wzrost zarobków, choć w przypadku transportu drogowego sytuacja wygląda nico inaczej niż w zwykłych przedsiębiorstwach.
Źródło: https://star.edu.pl/czas-pracy-kierowcy-zasady
Zgodnie z Kodeksem Pracy godziny nocne to czas między godziną 21:00 i 7:00 rano. Ustawa o czasie pracy kierowców wprowadza dodatkową porę nocną ustalaną wewnętrznie przez przedsiębiorstwa. Ma ona obejmować cztery godziny między północą i 7 rano. Zapis na temat pory nocnej musi się znajdować w wewnętrznym regulaminie firmy transportowej. Należy pamiętać, że w przypadku pracy kierowcy w porze nocnej musi zostać zachowane ograniczenie do 10 godzin pracy w czasie doby robotniczej.
Kierowcy pracujący w porze nocnej mogą zostać rozliczeni na dwa sposoby. Pracodawca może wypłacić dodatek za każdą godzinę nocną w wysokości 20% od wynagrodzenia minimalnego. Drugą metodą jest ustalenie ryczałtu za godziny nocne. Tak czy inaczej, praca w godzinach nocnych może się przełożyć na większy zarobek.
Więcej o wynagrodzeniach kierowców za pracę w porze nocnej możemy dowiedzieć się z poniższego filmu:
Diety zagraniczne — przepisy dla kierowców
Jedną ze składowych wynagrodzenia kierowcy są diety. Zgodnie z Kodeksem Pracy, pracownikom w delegacji należy się dieta oraz ryczałt noclegowy. Kierowcy pracujący w transporcie krajowym i międzynarodowym praktycznie cały czas są w delegacji, co oznacza, że oprócz podstawowego wynagrodzenia są im wypłacane diety.
W przypadku transportu krajowego dieta na dobę wynosi 45 zł. Kierowcy pracujący w transporcie międzynarodowym otrzymują diety według stawek odgórnie ustalonych dla poszczególnych państw. Za każdą dobę zagranicznej podróży należy się dieta w pełnej wysokości.
- do 8 godzin — 1/3 diety zagranicznej,
- od 8 do 12 godzin — 1/2 diety zagranicznej,
- ponad 12 godzin — pełna wysokość diety.
Diety mają zapewnić pracownikowi środki na wyżywienie w podróży. Właśnie dlatego ich kwoty są różne dla poszczególnych państw.
- Austria - 57 euro,
- Belgia - 55 euro,
- Francja - 55 euro,
- Niemcy - 49 euro,
- Litwa - 45 euro,
- Holandia - 50 euro,
- Słowacja - 47 euro,
- Włochy - 53 euro.
Oprócz diet kierowcom należy się również dodatek na nocleg. Także w tym wypadku kwoty są różne i ustala się je konkretnie dla poszczególnych krajów.
Praca kierowcy tira zdecydowanie nie jest dla każdego i choć zarobki wydają się wysokie, to kryje się za nimi wiele haczyków. Zresztą fakt, iż trucker jest obecnie zawodem deficytowym, pokazuje, że samo wynagrodzenie nie jest wystarczającym magnesem na pracowników. Wybór takiej ścieżki kariery warto dobrze przemyśleć.
- Kierowca tira to ciężki i wymagający zawód, który wymaga skupienia, precyzji i wytrzymałości fizycznej oraz mentalnej.
- Truckerzy otrzymują umowy opiewające często na minimalne zarobki, jednak umiejętność przewozu towarów niebezpiecznych może podnieść wartość kierowców na rynku pracy.
- Godziny nocne kierowcy są dodatkowo płatne, zgodnie z wewnętrznym regulaminem firm transportowych.
- Kurs ADR pozwala na zdobycie uprawnień do przewozu towarów niebezpiecznych, co jest mocnym atutem na rynku pracy, jednak niekiedy wymaga dodatkowych inwestycji finansowych.
To może Cię również zainteresować
Dochód a przychód - czym się różnią i czemu są często mylone?