Spis treści
Czy na YouTube da się zarobić i ile?
YouTube to platforma istniejąca od 2005 roku, która obecnie należy do Google. Mimo upływu lat w dalszym ciągu cieszy się ona niesłabnącą popularnością. Użytkownicy YT mogą bezpłatnie zamieszczać różnorodne treści wideo, a po spełnieniu określonych warunków nawet na tym zarabiać dobre pieniądze.
Czy na YouTube da się zarobić? Jak najbardziej. Trzeba jednak spełnić szereg wymogów określonych przez administrację YT a także zgromadzić odpowiednią widownię. Jeden z najważniejszych czynników decydujących o wysokości zarobków to liczba wyświetleń. Aby można było zarabiać na publikowanych w YT treściach, nie mogą one łamać regulaminu platformy. Mowa tutaj o filmach naruszających prawa autorskie, szerzących mowę nienawiści lub poglądy ksenofobiczne.
Najlepsi YouTuberzy zarówno w Polsce jak i na świecie osiągają zarobki wynoszące grubo powyżej kilkunastu tysięcy złotych. Mogą oni jednak pochwalić się oglądalnością na poziomie kilku -kilkunastu milionów wyświetleń. Osiągnięcie podobnego pułapu dla początkującego YouTuber'a może być prawdziwym wyzwaniem.
Zarabianie na YouTube jako dodatkowa praca
Zarabianie na YouTube, zwłaszcza w początkowym okresie rozwoju naszego kanału, można potraktować jako dodatkową pracę oraz łączyć ją z etatem. Ogromnym atutem zarabiania przez internet jest fakt, że to my samodzielnie decydujemy o tym, kiedy oraz jak długo będziemy pracowali. Filmy możemy nagrywać i publikować w dowolnie wybranym przez siebie czasie.
Jednoczesna praca na etacie oraz prowadzenie kanału na YouTube to świetne rozwiązanie dla wszystkich początkujących twórców. W momencie, gdy okaże się, że zarobki z YouTube osiągnęły już satysfakcjonujący nas poziom, wtedy można zastanowić się nad porzuceniem etatu oraz skupieniem się w 100% na zarabianiu na YouTube.
Źródło: Infografika pochodząca z raportu Agencji GetHero, we współpracy z ApyNews.
Od jakiej ilości wyświetleń można zarobić na YouTube? - estymacja Google Ads
Ile zarabia się na YT za 100 000 wyświetleń? Dokładne, odgórne określenie zarobków nie jest możliwe, ponieważ Google nie prezentuje takich danych. Na ostateczny zysk z tytułu publikacji treści mają wpływ nie tylko wyświetlenia, ale również długość filmu, liczba subskrybentów, poruszana tematyka, grupa docelowa i wiele, wiele innych. Z tego względu udzielenie dokładnej odpowiedzi na pytanie: ile zarabia się na YouTube przelicznik nie jest możliwe.
Należy też wiedzieć o tym, że aby zacząć zarabianie na publikowanych filmach, należy zakwalifikować się do programu partnerskiego YouTube o nazwie AdSense. Aby móc dołączyć do tego programu, nasz kanał musi mieć minimum 1000 subskrybentów a także minimum 4000 godzin oglądania przez widzów filmów zamieszczonych na kanale. Niestety, tak duże wymagania mogą być trudne do spełnienia dla początkujących YouTuber'ów. Co ciekawe, kiedyś nie było żadnych barier odnośnie uczestnictwa w AdSense. Dawniej każdy, kto skonfigurował swój kanał i miał 18 lat, mógł od samego początku zarabiać na reklamach.
Niestety, zarobki na YouTube dla kanałów, które nie mogą pochwalić się zaledwie przekroczeniem tego pułapu, nie są zbyt wysokie. Zdarza się, że zarobki wynoszą około 50-100 złotych miesięcznie. Publikacja reklam w systemie AdSense opłacać zaczyna się wtedy, gdy w każdym miesiącu nasze filmy mają około milion odsłon.
Zasady dobrze prosperujących kanałów - nie nagrywaj filmików o niczym
Jeśli chcemy, aby nasz kanał dobrze prosperował i szybko zaczął przynosić duże zyski, należy pamiętać o podstawowej zasadzie: nie wolno nagrywać filmików o niczym. Jeszcze zanim uruchomimy kanał, warto jest dobrze zastanowić się nad tym, jaka dokładnie będzie jego tematyka. Najlepiej jest postawić na taką dziedzinę, o której mamy odpowiednią wiedzę. Widzowie z pewnością docenią naszą pasję a także fakt, iż dzielimy się swoimi cennymi przemyśleniami i wskazówkami.
Przykładowo: gdy uwielbiamy gotować, rewelacyjnym rozwiązaniem będzie uruchomienie kanału kulinarnego, na którym będziemy publikować filmiki z przepisami oraz poradami na temat gotowania. Gdy kręci nas motoryzacja, wówczas strzałem w dziesiątkę będzie kanał poświęcony nowinkom w tej branży. Pomysłów jest naprawdę mnóstwo!
Content is King - najpierw treści, potem kasa
W YouTube zarabia się na liczbie wyświetleń. Jednocześnie aby móc zarabiać trzeba spełnić omówione wcześniej warunki minimalne w zakresie liczby subskrybentów oraz liczby godzin oglądania treści przez widzów. Z tego względu motto każdego początkującego YouTuber'a powinno brzmieć: content is king. Najpierw treści, a dopiero później kasa.
Aby wzbudzić zainteresowanie wśród widzów, trzeba publikować treści, które będą wyróżniały się oryginalnością. Muszą one mieć jakąś wartość dodaną, która spowoduje, że internauci chętnie będą oglądali filmy zamieszczane na danym kanale. Dobrym pomysłem jest także wsłuchiwanie się we wszelkie prośby i sugestie subskrybentów, bo przecież to właśnie od nich zależy nasze być albo nie być. Im treści będą bardziej interesujące, tym większe są szanse na to, że widownia stopniowo będzie rosła.
Sponsoring marki na YouTube
Sponsoring marki na YouTube to inny rodzaj dochodu, który można czerpać w ramach swojej działalności na YouTube. Polega to na tym, że w swoim filmie pokazujemy produkt lub usługę konkretnej firmy, za co otrzymujemy określone wynagrodzenie. Jest to określane jako tzw. lokowanie produktów. W chwili obecnej ta forma zarobku jest stosowana przez zdecydowaną większość topowych YouTuber'ów w Polsce.
Lokowanie produktów i promocja ze sponsoringiem źródłami dochodów youtuberów
Największy zasięg sponsoringu można zauważyć w kategorii lifestyle, gamingu oraz rozrywce. To nie przypadek, że popularni YouTuberzy streamujący gry tak ustawiają kamerę, aby była widoczny logotyp firmy produkującej klawiaturę, myszkę czy głośniki. Znane marki wierzą, że w ten sposób zachęcą widzów danego YouTuber'a do zakupu oferowanych przez siebie produktów. Taka strategia przynosi markom oczekiwane rezultaty, ponieważ fani znanych osobistości ze sfery internetu bardzo chętnie kupują promowane przez nich towary.
Formą rozliczenia za promowanie towarów jest nie tylko wynagrodzenie finansowe, ale także barter. Polega to na tym, że prezentowany w filmie produkt trafia do YouTuber'a za darmo w zamian za jego zaprezentowanie.
8 głównych zasad i strategii tworzenia na YouTube
Jakimi zasadami należy kierować się tworząc swoją strategię kanału na YouTube?
- Stwórz kanał z myślą o konkretnych odbiorcach. Przykładowo: gdy lubisz grać w gry, stwórz kanał dla osób, które lubią oglądać tego typu treści.
- Nagrywaj filmy dla określonego grona odbiorców. Skupienie się na określonej grupie docelowej pomaga w znacznie szybszym osiągnięciu sukcesu na YT.
- Twórz treści dla społeczności, która nie ma dużej reprezentacji w innych mediach, skorzystaj z "niszy". Zauważenie popytu na treści, których na YT jeszcze nie ma, to gotowa recepta na sukces.
- Twórz filmy na tematy zyskujące dużą popularność. Jeżeli w ostatnim czasie wyszła na rynek nowa gra, koniecznie stwórz gameplay - z pewnością będzie cieszył się znaczną popularnością wśród widzów.
- Twórz treści ponadczasowe. Nagrywaj takie filmy, które będą wartościowe dla widzów także za kilka lub kilkanaście lat.
- Nie naruszaj wytycznych YouTube. Filmy na YT nie mogą naruszać praw autorskich, nawoływać do nienawiści i przemocy. Niezastosowanie się do tych zasad może spowodować, że platforma szybko wykluczy nas z programu partnerskiego AdSense.
- Komunikuj się z widzami. Odpowiednia komunikacja z widzami to także jeden z elementów, który decyduje o sukcesie na YT.
- Twórz wezwania do działania zachęcające do oglądania innych filmów na kanale. W ten sposób można łatwo zwiększyć liczbę wyświetleń na kanale.
Ranking najbardziej wpływowych vlogerów X polecanych kanałów
W poniższej tabeli zawarliśmy ranking najbardziej wpływowych YouTuberów, którzy mogą pochwalić się wielomilionową widownią oraz ogromnymi zyskami.
Nazwa kanału |
Liczba subskrybentów |
Liczba wyświetleń |
1. Blowek |
4 250 000 |
781 540 523 |
2. Stuu |
4 150 000 |
908 185 617 |
3. reZigiusz |
3 810 000 |
814 043 308 |
4. Bazylland |
3 780 000 |
1 753 596 783 |
5. SA Wardega |
3 640 000 |
776 919 359 |
6. AbstrachujeTV |
3 450 000 |
1 190 402 075 |
7. Step Records |
3 080 000 |
2 147 483 647 |
8. Friz |
3 020 000 |
797 217 047 |
9. Naruciak |
2 820 000 |
465 241 032 |
10. DISCO MAREK |
2 710 000 |
7 543 001 |
- Zarabianie na YouTube jest możliwe, ale wymaga spełnienia określonych wymogów i zgromadzenia odpowiedniej widowni.
- Liczba wyświetleń jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o wysokości zarobków na platformie.
- Aby dołączyć do programu partnerskiego YouTube, nasz kanał musi mieć minimum 1000 subskrybentów oraz minimum 4000 godzin oglądania przez widzów w ciągu roku.
- Aby zdobyć widownię, kluczowe jest publikowanie treści, które będą wyróżniały się oryginalnością i wartością dodaną dla widza.
To może Cię również zainteresować