Spis treści
Wolontariat to jedna z form aktywności społecznej. W godzinach pracy pracownicy wspólnie wykonują określone zadania, mające na celu pomaganie konkretnym osobom lub instytucjom, np. szkołom czy domom opieki.
Idea wolontariatu pracowniczego różni się od klasycznego wolontariatu tym, że odbywa się on w ramach czasu pracy i angażuje zespoły pracowników działających razem na rzecz określonych celów społecznych.
Wolontariat pracowniczy – komu można pomóc?
Głównym celem wolontariatu pracowniczego jest niesienie pomocy i wsparcia tym, którzy tego potrzebują. Poprzez zaangażowanie pracowników w akcje społeczne, firma może realnie wpłynąć na poprawę warunków życia w lokalnym środowisku. Dzięki temu organizacja pracuje nie tylko nad employer brandingiem, ale także swoją społeczną odpowiedzialnością.
- remonty budynków,
- sprzątanie przestrzeni publicznej,
- organizację zbiórek,
- prowadzenie warsztatów edukacyjnych.
Dodatkową zaletą wolontariatu jest możliwość zintegrowania pracowników wokół wspólnej idei, co może korzystnie wpłynąć na relacje w zespole oraz budowanie więzi.
Korzyści z wprowadzenia wolontariatu pracowniczego
Przeznaczenie kilku godzin pracy na wolontariat zdecydowanie się opłaca. Takie działanie świetnie wpływa na renomę firmy oraz zaangażowanie pracowników.
- pozytywny wkład społeczny,
- stworzenie przestrzeni do wymiany do świadczeń,
- zintegrowanie zespołów,
- zwiększenie satysfakcji z wykonywanej pracy,
- pozytywne postrzeganie pracodawcy,
- zdobycie zaufania społeczności lokalnej.
Warto przy tym zauważyć, że realizowanie poszczególnych zadań powinno odbywać się zgodnie z umiejętnościami lub zainteresowaniami osób zatrudnionych. Ten aspekt podkreślają zwłaszcza specjaliści, którzy działają w branży HR.
pracodawcy">Employer branding, czyli marka pracodawcy
Korzyści firmy w zakresie wizerunku po wprowadzeniu wolontariatu pracowniczego można rozpatrywać na dwóch płaszczyznach. Z punktu widzenia już zatrudnionych, firma przestaje być wyłącznie miejscem, w którym zarabia się pieniądze i wykonuje powierzone obowiązki. Organizacja przyciąga do siebie także poprzez poczucie misji. Poziom motywacji wśród pracowników rośnie, ponieważ są oni społecznie zaangażowani.
To przekłada się także na postrzeganie firmy na zewnątrz. Warto pamiętać, że przedstawiciele młodszych pokoleń coraz częściej szukają pracodawców z podobnymi wartościami. Społecznie odpowiedzialna firma ma szansę na przyciągnięcie młodych talentów, jest doceniana przez inne instytucje a przede wszystkim osoby, którym niesie pomoc.
Wolontariat pracowniczy – czy to się opłaca?
Jeżeli jesteś szefem, to doskonale zdajesz sobie sprawę z konieczności ciągłego motywowania zespołu. Niekiedy wysokie zarobki w połączeniu z dostępem do systemu opieki medycznej czy służbowy sprzęt z górnej półki to za mało. Część pracowników może postrzegać swoje życie zawodowe jako po prostu dobre, ale nie w pełni satysfakcjonujące.
Wprowadzenie wolontariatu pracowniczego to szansa na weryfikacje życiowych wartości czy przekonań. Dzięki takiej akcji pracownicy otrzymują szansę, aby się dowartościować i móc spróbować czegoś nowego. Niejednokrotnie to właśnie wolontariat sprawia, że pracownik zmienia swój sposób myślenia lub odkrywa nową, nieuświadomioną kompetencję.
Wolontariat – korzyści dla biznesu
Prowadzenie firmy to doskonały sposób na to, aby budować swój wiarygodny wizerunek. Taka aktywność pozwala na nawiązanie kontaktów, które mogą się kiedyś przydać.
Co więcej, działalność na rzecz lokalnej społeczności to odpowiadanie na potrzeby dużej grupy, u której buduje się świadomość marki. Jak podkreślają specjaliści z zakresu HR, takie aktywności pozwalają również na poznanie i kooperację z otoczeniem. Mają wpływ także na poziom świadczonych usług – pracownicy są bardziej empatyczni w stosunku do klientów i ich potrzeb. Dzięki temu wykonują powierzone im działania lepiej, szybciej i z większym zaangażowaniem.
Jak zorganizować wolontariat?
Twój pracodawca wprowadził wolontariat pracowniczy w organizacji? Świetnie! Warto skontaktować się z placówkami, które mogą potrzebować Waszej pomocy. Zaproponuj współpracownikom, aby zgłaszali swoje inicjatywy – być może w ich miejscach zamieszkania znajduje się instytucja lub osoba, której wspólnie możecie pomóc?
Inną możliwością jest stworzenie przez firmę fundacji lub wspieranie już istniejącej. W pierwszym przypadku część wypracowanych przez pracowników zysków może zostać przeznaczona bezpośrednio na działanie fundacji, w drugim zaś fundacja może być wspierana przez zatrudnionych na różne sposoby.
- organizowanie zbiórek,
- pomoc przy wykonywaniu codziennych prac związanych z funkcjonowaniem podmiotu,
- wspieranie go w miesiącach, w których pracy jest najwięcej.
Wolontariat – korzyści dla pracownika
Uczestnictwo w wolontariacie pracowniczym to duże wydarzenie. Dzięki niemu pracownicy stają się nie tylko bardziej wrażliwi, ale często zmieniają się ich priorytety. Pomoc innym to wyjście poza własną strefę komfortu, a dzięki temu możliwe jest poszerzenie swoich horyzontów.
Wolontariat pracowniczy to nie nowość w polskich warunkach. Trzeba jednak podkreślić, że pomysł na to, by pracownicy firm włączali się do lokalnego życia, przywędrował do nas z Europy Zachodniej. Funkcjonujące tam zakłady pracy jako pierwsze postanowiły wspomagać potrzebujących i działać na rzecz lokalnych społeczności. Dziś do tej idei przekonują się kolejne firmy na całym świecie. I okazuje się, że wolontariat pracowniczy to doskonały sposób, by zatrudnieni poznali się jeszcze lepiej.
Nawiązanie współpracy a networking
Wolontariat pracowniczy niekiedy wychodzi poza jedną firmę. Nie należy do rzadkości sytuacja, w której przy danym projekcie, np. odmalowaniu sal szkolnych, współpracują ze sobą pracownicy z konkurencyjnych zakładów pracy. Wbrew pozorom żadna z firm nie traci, przeciwnie – zatrudnieni mają szansę się poznać, mogą również zapoznać się z metodami pracy drugiej grupy. To działania korzystne wizerunkowo – to, że firmy potrafią porozumieć się poza codziennym zdobywaniem klientów, bardzo dobrze o nich świadczy.
Podsumowanie
Wolontariat pracowniczy to świetny sposób na połączenie pracy z działaniami społecznymi. Dzięki niemu możesz pomóc innym, integrować się z zespołem i poprawiać wizerunek firmy. Twoje zaangażowanie w akcje społeczne może wpłynąć pozytywnie na lokalne społeczności i zdobycie ich zaufania. To także szansa na rozwijanie nowych kompetencji, zmianę wartości i priorytetów. Niewielkim kosztem można zrobić coś dobrego, więc: do dzieła!
To może Cię również zainteresować