Spis treści
Zobacz także artykuł: Praca? Tylko w bezpiecznych warunkach!
Czym jest kultura pracy?
Kultura pracy to inaczej sposób, w jaki zatrudnione w przedsiębiorstwie osoby odnoszą się do siebie wzajemnie. Skupia się ona także na zasadach współpracy. Im bardziej wspierająca kultura pracy, tym lepiej zgrane zespoły pracownicze, a co za tym idzie: wyższa efektywność. Kultura organizacyjna firmy powinna zapewniać sprawną i grzeczną komunikację pomiędzy pracownikami (zarówno na linii pracownik–pracownik, jak i przełożony–pracownik). Opiera się ona także na przekazywaniu informacji w odpowiedni dla danych pracowników sposób, np. bez infantylnego słownictwa lub zbyt technicznego żargonu, przez który pracownicy mogliby poczuć się niekompetentni.
Kultura organizacyjna jest w pewnym sensie zbiorem (przeważnie) niepisanych zasad dotyczących zachowania pracowników. Przestrzeganie jej pomaga pracownikom nawiązać dobre relacje z zespołem oraz przełożonymi.
Co składa się na kulturę osobistą danego pracownika?
Kultura osobista pracownika składa się z:
- odpowiedniego ubioru dopasowanego do zajmowanego stanowiska oraz przestrzeganie dresscode'u narzuconego przez firmę,
- znajomości hierarchii (oznacza to odnoszenie się w odpowiedni sposób do przełożonych czy dyrektora),
- umiejętności sprawnej komunikacji z poszanowaniem drugiej osoby,
- sposobu podejścia do miejsca pracy (nieoczernianie pracodawcy, nierozsiewanie plotek itd.),
- sposobu odnoszenia się do współpracowników (kulturalna rozmowa, przeciwdziałanie rasizmowi itd.),
- sposobu organizacji pracy (szczegółowe rozwinięcie tego zagadnienia znajdziesz w dalszej części artykułu).
Jak zachować kulturę osobistą w miejscu pracy?
Zachowanie kultury osobistej w pracy często nie jest łatwe. Nawet osoby o wysokiej kulturze osobistej mogą mieć problem z odnoszeniem się w kulturalny sposób do współpracowników, którzy stosują np. mobbing. Dlatego ważne jest, by wszystkie negatywne zjawiska zgłaszać odpowiednim osobom w przedsiębiorstwie, zamiast rozwiązywać problemy na własną rękę. W trudnych sytuacjach warto policzyć do 10, po czym odpowiedzieć w kulturalny i uprzejmy sposób, nie podsycając agresji współpracownika.
Jeśli w firmie panuje wysoka kultura osobista pracowników, zachowanie zasad savoir-vivre w pracy nie jest trudne. Na co dzień warto pamiętać o szacunku do współpracowników. Może przejawiać się on w mówieniu dzień dobry, kulturalnej komunikacji czy docenianiu innych. Warto często się uśmiechać, ponieważ dzięki temu jesteśmy odbierani przyjaźniej. Używanie "magicznych" słów: proszę, przepraszam, dziękuję powinno być naturalne.
Oprócz tego należy szanować prywatność współpracowników. Nie podsłuchuj cudzych rozmów, nie czytaj korespondencji innych osób oraz nie zaglądaj do komputera współpracownika bez jego wyraźnej prośby lub zgody. Pamiętaj też, by nie spóźniać się do pracy. A gdy już tak się stanie, np. z przyczyn niezależnych od Ciebie takich jak wypadek na drodze do pracy, przeproś pracodawcę i współpracowników.
Kultura organizacji pracy
- odpowiednie i sprawiedliwe rozdzielanie zadań pomiędzy pracowników,
- równe traktowanie współpracowników,
- współpraca,
- pomoc innym,
- pozwalanie na swobodną wypowiedź,
- nieprzerywanie innym,
- odnoszenie się do siebie z szacunkiem,
- wypełnianie swoich obowiązków i niezrzucanie ich na innych.
Podczas pracy każdy pracownik powinien także mieć czas na przerwę. Dzięki temu może zjeść, skorzystać z toalety i odpocząć, a także zregenerować siły do dalszej pracy.
Czym jeszcze jest kultura organizacji pracy? To także organizacja biurka. Powinny znajdować się na nim tylko potrzebne przedmioty. Nie możesz robić bałaganu ani na biurku, ani tym bardziej dookoła swojego stanowiska pracy. Powinno być one zachowane w czystości, estetyczne i dobrze zorganizowane.
Firma o wysokiej kulturze pracy powinna także szanować prawa pracowników. Dotyczy to chociażby osób posiadających dzieci. Pracodawca nie może utrudniać korzystania z przywilejów np. dla rodziców dzieci do lat 4.
Czy pracodawca może zrobić szkolenia z savoir-vivre?
Pracodawca może zorganizować szkolenie z savoir-vivre w pracy. Ważne, by zostało ono przewidziane nie tylko dla szeregowych pracowników, ale także dla przełożonych. Każdy z pracowników, niezależnie od zajmowanego stanowiska, powinien przestrzegać etykiety i kultury osobistej. Takie szkolenia mogą pomóc w przeciwdziałaniu mobbingowi, rasizmowi, szowinizmowi, dyskryminacji różnego rodzaju, np. ze względu na płeć oraz innym negatywnym zjawiskom. Dzięki temu atmosfera w pracy będzie lepsza i przyjemniejsza. To przełoży się na jakość współpracy, większe zaangażowanie pracowników oraz efektywność. Te z kolei oznaczają o wiele lepsze wyniki. Dlatego też każdemu pracodawcy powinno zależeć na przestrzeganiu kultury osobistej i pokazywaniu pracownikom dobrych sposobów komunikacji między sobą czy rozwiązywania konfliktów. Pracodawca, który dba o swoich podwładnych, zyskuje w ich oczach.