Spis treści
Dotychczas większość osób bezrobotnych, które korzystały z możliwości zarejestrowania się w urzędzie pracy, oceniała ich działalność negatywnie. Choć urzędy dysponują odpowiednimi środkami finansowymi i powinny realizować szereg programów z myślą o osobach bezrobotnych, to niestety często dochodziło do sytuacji, w której osoba pozostająca bez zatrudnienia nie uzyskiwała niezbędnej pomocy. Taki stan rzeczy widać zwłaszcza w statystykach – analizując poszczególne informacje i dane można stwierdzić, że w ostatnich latach, zamiast ubywać, przybywało osób, które nie mogły znaleźć pracy. Nowe przepisy mają zmienić tę sytuację.
Zasiłek dla bezrobotnych
Jednym z najważniejszych świadczeń, do którego osoby bezrobotne mają prawo, jest zasiłek dla bezrobotnych. Po rejestracji w urzędzie pracy i spełnieniu odpowiednich warunków osoby bezrobotne otrzymują zasiłek, który ma na celu zapewnienie wsparcia finansowego podczas poszukiwania nowego zatrudnienia. Wysokość zasiłku ustalana jest odgórnie.
Od 1 czerwca 2024 roku przy stażu pracy od 5 do 20 lat, wysokość zasiłku dla bezrobotnych wynosi 1 662,00 zł brutto (1 512,42 zł netto) przez pierwsze 3 miesiące wypłacania zasiłku, a przez kolejne – 1 305,20 zł brutto (1 187,73 zł netto).
- zasiłek obniżony – 80% kwoty bazowej otrzymują ci, którzy przepracowali mniej niż 5 lat, czyli 1 329,60 zł brutto (1 209,94 zł netto) przez pierwsze trzy miesiące i 1 044,20 zł brutto (950,22 zł netto) po trzech miesiącach;
- zasiłek podwyższony – 120% kwoty bazowej otrzymują ci, którzy przepracowali więcej niż 20 lat, czyli 1 994,40 zł brutto (1 814,90 zł netto) przez pierwsze trzy miesiące i 1 566,30 zł brutto (1 425,33 zł netto) po trzech miesiącach.
Zasiłek dla bezrobotnych jest wypłacany od 6 do 12 miesięcy. Długość wypłaty świadczenia zależy od kilku czynników, spośród których można wymienić na przykład stopę bezrobocia na terenie powiatu.
Dodatek aktywizacyjny
Dodatkowym wsparciem dla osób bezrobotnych jest dodatek aktywizacyjny. Ten dodatek przysługuje osobom, które podjęły staż, przygotowanie zawodowe lub skorzystały z propozycji odpowiedniej pracy z urzędu pracy. Jest to forma wsparcia finansowego, która zachęca do aktywnego uczestnictwa w programach aktywizacyjnych, mających na celu powrót na rynek pracy.
Aby bezrobotny nabył prawdo do dodatku aktywizacyjnego po skierowaniu go do pracy przez urząd pracy, muszą być spełnione dwa warunki:
- po pierwsze – bezrobotny podjął pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub służbie;
- po drugie – otrzymuje wynagrodzenie niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Dodatek aktywizacyjny może także otrzymać osoba, która podjęła pracę z własnej inicjatywy, tj. bez skierowania z urzędu pracy. Wówczas dodatek aktywizacyjny należy się przez połowę okresu, w jakim przysługiwałby bezrobotnemu zasiłek. Wysokość dodatku aktywizacyjnego wynosi wtedy maksymalnie 50% zasiłku.
Świadczenia poza zasiłkiem
Oprócz zasiłku dla bezrobotnych i dodatku aktywizacyjnego, osoby bezrobotne mogą otrzymać również inne formy wsparcia finansowego. Istnieją różne dotacje i dofinansowania, które przysługują osobom bezrobotnym i mają na celu wspieranie ich np. w podjęciu działalności gospodarczej lub nauki nowego zawodu. To ważne wsparcie, które może pomóc w rozpoczęciu nowego etapu zawodowego życia. Wysokość dofinansowania zależy od przeciętnego wynagrodzenia w danym sektorze. Środki jakie można uzyskać, wahają się między 4-krotnością, a 6-krotnością tej kwoty, lecz każdy powiatowy urząd pracy może wskazać inną sumę.
Jeśli osoba bezrobotna ma na swoim utrzymaniu dzieci, to może ubiegać się o uzyskanie zasiłku rodzinnego.
Warunkiem jego uzyskania jest próg dochodowy przeciętnego miesięcznego dochodu rodziny w przeliczeniu na jedną osobę, który wynosi nie więcej niż 674 zł, a w przypadku rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym – 764 zł. Co ważne, kryterium dochodowe podlega weryfikacji co 3 lata (kolejna weryfikacja zostanie przeprowadzona 1 listopada 2024 roku).
- 95 zł miesięcznie na dziecko, które nie ukończyło 5 lat;
- 124 zł miesięcznie na dziecko, które ma powyżej 5 lat, ale nie skończyło 18 roku życia;
- 135 zł miesięcznie na dziecko, które skończyło 18 lat, do ukończenia przez nie 24 roku życia.
Wsparcie osób młodych i 50+
W zakresie wspierania osób młodych i 50+ wprowadzono już szereg instrumentów, które mają im pomóc w odnalezieniu się na rynku pracy i znalezieniu odpłatnego zajęcia. Warto zauważyć, że to właśnie młode osoby mogą skorzystać z takich dodatków jak np. bony szkoleniowe, stażowe, czy na zasiedlenie. Dodatkowo, osoby do 30. roku życia (które po raz pierwszy podejmują pracę) mogą również skorzystać z możliwości odbycia stażu. Dla pracodawcy zatrudnienie takiej osoby ma być korzystne, gdyż otrzyma on refundację składek na ubezpieczenie społeczne.
Zgodnie z najnowszymi przepisami na wsparcie mogą również liczyć osoby 50+. W tym przypadku zyskają jednak głównie pracodawcy. Te podmioty, które zdecydują się nawiązać współpracę z osobami właśnie 50+ mogą liczyć na dofinansowanie wynagrodzenia odpowiednio przez okres:
-
12 miesięcy – jeżeli zatrudnią bezrobotnego, który ukończył 50 lat, lecz nie ukończył 60;
-
24 miesiące – jeżeli zatrudnią bezrobotnego, który ukończył 60 lat.
Po ustaniu okresu, w którym państwo dofinansowuje wynagrodzenie, przedsiębiorca jest zobowiązany zatrudniać pracownika w dalszym ciągu przez odpowiednio 6 lub 12 miesięcy.
To ważna zmiana, ponieważ to właśnie pokolenie silversów jest w szczególnie niekorzystnej sytuacji na rynku pracy. Dojrzali pracownicy są uznawani za osoby doświadczone, jednak z drugiej strony - za mniej wydajne i bojące się zmian: Dlaczego pracownik 50+ przegrywa na rynku pracy?
Co dla osób przedsiębiorczych?
Osoby przedsiębiorcze, które chciałyby założyć własną działalność gospodarczą, ale nie posiadają wystarczających środków, mogą skorzystać z pożyczek na preferencyjnych warunkach. Są one przeznaczone zarówno dla osób pozostających w rejestrze osób bezrobotnych, jak i absolwentów szkół i studentów ostatniego roku studiów.
Źródło obrazka: https://pfr.pl/oferta/pierwszy-biznes-wsparcie-w-starcie-europejskie-pozyczki-na-samozatrudnienie-w-ramach-programu-fers-2021-2027.html
Niezależnie od tego, kto się o nie stara, są one udzielane zawsze na podstawie biznesplanu działalności gospodarczej, która ma powstać. Warto przy tym dodać, że osoby zainteresowane starać się mogą o 20-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a pożyczka może stanowić do 100% kosztów związanych z otwarciem firmy. Trzeba ją jednak spłacić w okresie 7 lat, choć możliwe jest również skorzystanie z karencji w spłacie kapitału. Okres ten nie może być jednak dłuższy niż 12 miesięcy.
Nowe miejsca pracy
Część programu skierowana jest również do osób prowadzących już działalność gospodarczą. Te podmioty, które chcą się dalej rozwijać, mogą starać się o przyznanie pożyczki na otwarcie nowego miejsca pracy. Takie pieniądze, co ważne, pozyskać można na preferencyjnych warunkach. I w tym przypadku pożyczka udzielana jest na podstawie umowy, na wniosek zainteresowanego podmiotu. Musi on jednak pamiętać o tym, aby przedstawić kosztorys, w którym znajdzie się szczegółowe wyliczenie kosztów związanych z utworzeniem nowego stanowiska pracy. Taka propozycja dla pracodawców powinna być o tyle kusząca, że pożyczkobiorca nie ponosi żadnych opłat i kosztów z tytułu udzielonej pożyczki. Co więcej, jej wysokość nie może być wyższa niż 6-krotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia, zaś jej oprocentowanie wynosi – w skali roku – 0,25 stopy redyskonta weksli, które przyjmowane są przez Narodowy Bank Polski. Zaciągnięte zobowiązanie pracodawca musi spłacić w ciągu 3 lat.
Jak widać, możliwości wsparcia osób bezrobotnych jest całe mnóstwo. Programy pomocowe, aktywizacyjne, szkoleniowe oraz bezpośrednie wypłaty środków finansowych to ogromna pomoc, gdy nagle pozostajemy bez pracy. Warto zorientować się w swojej sytuacji i skorzystać z oferty, jaką przygotowało dla bezrobotnych obywateli nasze państwo.
To może Cię również zainteresować
Jak i gdzie szukać pracy? Efektywne metody poszukiwania ofert pracy