Praca Specjalista ds. social media

Wyróżnione oferty pracy

Specjalista ds. Marketingu i PR [K/M]

Rekord Hale Namiotowe Sp. z o.o.

  • Jelcz-Laskowice
Dodana

Koordynator projektów marketingowych

DOTCOM SP. Z O.O.

  • 9 000-10 000 zł brutto / mc
  • Poznań
Dodana

Marketing Project Manager

GTV OFFICE Sp. z o.o.

  • Ozimek
Dodana

Praca alert - powiadomienia

Specjalista ds. social media

Oferty pracy Zawęź wyniki Znaleźliśmy 238 ofert pracy

Praca zawód specjalista ds. social media

Media społecznościowe mają współcześnie ogromne znaczenie dla promocji firm, budowania ich wizerunku i nawiązywania kontaktów z klientami. Nic dziwnego, że specjaliści ds. social media są poszukiwani na rynku pracy. Jak przygotować się do podjęcia pracy w tym zawodzie?

Mówi się, że jeśli kogoś nie ma na Facebooku, to prawdopodobnie nie istnieje. To nieco przesadzona teoria, ale faktem jest, że znaczenie social media w prowadzeniu firmy znacznie wzrosło. I nie tylko chodzi o prowadzenie strony na Facebooku, ale też o umiejętność doboru portali społecznościowych do profilu działalności firmy. Piękne zdjęcia (np. potraw restauracyjnych) zaprezentować możemy na Instagramie, do młodzieży dotrzemy poprzez TikToka, filmem reklamowym pochwalimy się na YouTube, a z biznesową grupą odbiorców odnajdziemy się na Twitterze.

Zasad, panujących w mediach społecznościowych jest tak wiele, że zdecydowanie każda większa firma powinna zapewnić stanowisko, dedykowane wyłącznie mediom społecznościowym. Czym zajmuje się specjalista ds. social media? Jak wygląda jego praca i w jaki sposób nim zostać? No i ile można zarobić na tym stanowisku?

Jak wygląda praca specjalisty ds. social media?

Warto podkreślić, że obecnie nie tylko firmy i organizacje korzystają z mediów społecznościowych, aby dotrzeć do odbiorców, ale i klienci chętnie wybierają tę formę kontaktu czy zebrania opinii na temat firmy. Stąd potrzeba, by zadbać o wizerunek firmy i obsługę klientów również w kanałach społecznościowych. Dlatego nie wystarczy już publikowanie przypadkowych treści – konieczne jest zatrudnienie specjalisty, który wie, w jaki sposób dostosować komunikaty do grupy docelowej i jakich kanałów social do tego użyć, będzie też potrafił reagować w odpowiedni sposób na sytuacje kryzysowe.

Przede wszystkim, praca specjalisty ds. social media polega na komunikacji z klientami za pomocą wszelkich dostępnych mediów społecznościowych. Nie chodzi jednak wyłącznie o publikowanie postów, ale i odpowiadanie na komentarze czy wiadomości prywatne w jak najkrótszym czasie, odpowiednie formułowanie postów, stosowanie hasztagów. Coraz częściej zawód ten łączy w sobie zarządzanie projektami, specjalizację z zakresu marketingu, obsługi programów graficznych i wideo, copywriting oraz elementy obsługi klienta.

Zadaniem specjalisty ds. social media jest przygotowanie strategii komunikacji na portalach społecznościowych, spójnej z logotypem i identyfikacją wizualną marki. Musi w tym celu posiadać także wiedzę o potencjalnych klientach marki (grupie docelowej), zachowaniu internautów, sposobie ich działania. Konieczna jest więc nie tylko wiedza z zakresu public relations i marketingu, ale i psychologii czy socjologii.

Do głównych zadań specjalisty ds. social media należą:

  • budowanie spójnego wizerunku firmy w portalach społecznościowych,
  • stały kontakt z klientami przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi społecznościowych (w tym budowanie i aktywizacja społeczności wokół danej marki),
  • koordynacja kampanii reklamowych w kanałach social media,
  • systematyczne prowadzenie kont w portalach społecznościowych, znajomość aktualnych regulaminów platform social mediowych i przepisów prawa,
  • moderowanie komentarzy oraz odpowiadanie na komentarze i wiadomości innych użytkowników,
  • organizacja konkursów,
  • ustalenie harmonogramu publikacji postów,
  • przygotowanie tekstów oraz grafik (w dużych firmach współpracując z copywriterami i grafikami, w mniejszych należy zadbać o treści i grafiki samodzielnie),
  • stałe monitorowanie podejmowanych działań,
  • analiza działań pod kątem efektywności oraz przyjętej strategii marketingowej firmy,
  • analiza działań konkurencji,
  • prowadzenie i optymalizacja płatnych kampanii reklamowych (głównie na Facebooku i Instagramie), a także ustalenie mediaplanów, optymalizacja budżetów i raportowanie efektów.

Jakie umiejętności są potrzebne u specjalisty ds. social media?

Specjalista ds. social media nie tylko musi świetnie poruszać się po mediach społecznościowych, znać ich funkcje i na bieżąco poznawać nowości. Niezbędne są też inne cechy, przydatne do wykonywania tego zawodu.

  • Chęć nauki – osoba na tym stanowisku musi interesować się tym, co dzieje się aktualnie w branży, poszerzać swoją wiedzę i umiejętności.
  • Kreatywność – posty w portalach społecznościowych nie mogą być nudne, ani się powtarzać. Należy więc kreatywnie formułować treści tak, aby zainteresować odbiorców.
  • Lekkie pióro – umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim to podstawa. Użytkownicy mediów społecznościowych bezlitośnie wytkną każdy błąd ortograficzny, stylistyczny czy literówkę. Język postów musi być dostosowany do grupy docelowej.
  • Odporność na stres – należy szybko reagować na komentarze, udzielać wyczerpujących odpowiedzi, a także nie ulegać emocjom. Nawet jeśli komentarz czy prywatna wiadomość jest niegrzeczna, specjalista ds. social media musi zachować klasę i spokój.
  • Znajomość programów graficznych – bardzo często to specjalista ds. social mediów musi samodzielnie przygotowywać grafiki stałe lub dynamiczne do publikacji na portalach społecznościowych. Przydatna będzie więc znajomość programów, służących do przygotowania grafik oraz planowania ich publikacji.

Wielu pracodawców oczekuje od pracownika na tym stanowisku także znajomości języka angielskiego, w którym publikowane są najnowsze badania i materiały z tego zakresu. Liczy się jednak przede wszystkim doświadczenie i wyczucie specyfiki komunikacji w kanałach social.

Jak zostać specjalistą ds. social media?

W przygotowaniu do tego zawodu na pewno pomogą studia na kierunku związanym z marketingiem internetowym, komunikacją w Internecie, nowoczesnymi mediami w tym mediami społecznościowymi. Niewątpliwym atutem będą studia z zakresu marketingu, dziennikarstwa, public relations, kultury cyfrowej, ewentualnie studia podyplomowe z social mediów lub e-marketingu. Specjalista ds. social mediów, posiadający inne wykształcenie kierunkowe, może również odbyć specjalny kurs.

Jednak na tym stanowisku liczą się przede wszystkim umiejętności, doświadczenie i praktyka.

W tym zawodzie odnaleźć się mogą także dziennikarze, informatycy, specjaliści ds. marketingu, socjolodzy czy psycholodzy. Warto jednak wówczas dokształcić się w zakresie praktycznych umiejętności obsługi social media, np. prowadząc własny fanpage lub prowadząc profile społecznościowe organizacji non-profit czy kół studenckich.

Zarobki specjalistów ds. social media

Pensja, jaką może zarobić specjalista ds. mediów społecznościowych, zależy przede wszystkim od jego doświadczenia i zakresu obowiązków. Wpływ na nią ma także rodzaj przedsiębiorstwa, jego wielkość i specjalizacja, a także lokalizacja. Mniej zarobi pracownik małej, lokalnej firmy, a dużo wyższej pensji spodziewać się może specjalista ds. social media zatrudniony w międzynarodowej korporacji.

Zarobki zaczynają się od pensji minimalnej dla początkujących adeptów tego zawodu, ale osoby ze znaczną wiedzą i doświadczeniem w social media, obsługujące duże marki i zajmujące się także ich wizerunkiem, otrzymują wynagrodzenie znacznie wyższe, niż średnia zarobków na tym stanowisku.

Przyjmuje się, że doświadczony specjalista w dużej firmie może zarobić średnio do 5 tys. zł netto, natomiast początkujący nieco powyżej 2,5 tys. netto. W praktyce jednak rozbieżności płacowe mogą być znacznie wyższe.