Spis treści
Zobacz także artykuł: Czym jest i jak działa start-up?
Crowdfunding – najważniejsze informacje na temat finansowania społecznościowego
Żyjemy w czasach, w których pozyskanie finansowania na realizację danego projektu biznesowego, naukowe, społecznego czy wielu innych jest prostsze, niż kiedykolwiek wcześniej. Szeroki dostęp do rozwiązań technologicznych, Internetu i mediów społecznościowych sprawił, że bardzo szybko można znaleźć osoby, które uwierzą w dany pomysł i zechcą go wesprzeć.
Czym jest crowdfunding i jak działa?
Obecnie nie trzeba już poszukiwać inwestorów, aniołów biznesu czy prosić o pomoc przedstawicieli różnego typu funduszy. Teraz wystarczy dostęp do sieci, umiejętność perswazji oraz znajomość podstawowych zasad marketingu. Finansowanie społecznościowe jest odpowiedzią na potrzeby setek tysięcy osób na całym świecie, które chciałaby spełnić swoje marzenia, ale nie posiadają wystarczająco grubego portfela. Crowdfunding jest coraz popularniejszy także w Polsce, gdzie służy z jednej strony do promowania własnych pomysłów i firm, z drugiej do pozyskiwania kapitału. Crowdfunding jak działa? To forma finansowania różnego typu projektów przez daną społeczność. Pojęcie crowdfunding to połączenie słów z języka angielskiego takich jak “crowd”, czyli tłum i “funding” - finansowanie. Dotyczy ono każdej dziedziny życia, a w praktyce całe rozwiązanie polega na tym, że inicjator przedsięwzięcia zakłada w Internecie zbiórkę, a wszystkie chętne osoby, mogą przekazać nawet drobną kwotę.
Różnica pomiędzy crowdfundingiem a zbiórkami publicznymi
Oba zjawiska są często ze sobą porównywane, ale oprócz tego, że zarówno przy finansowaniu społecznościowym, jak i zbiórkach publicznych przyjmowane są pieniądze - mamy do czynienia z zupełnie innymi ideami. W przypadku zbiórek publicznych dochodzi bowiem do przekazania ofiary w gotówce lub naturze, a crowdfunding w swej istocie opiera się na finansowaniu w zamian za jakieś, nawet symboliczne, świadczenie zwrotne. Co do zasady, finansowanie społecznościowe jest prowadzone wyłącznie w przestrzeni wirtualnej oraz bezgotówkowo, za pośrednictwem bankowości internetowej. Ponadto, celem zbiórki publicznej musi być coś, co pozostaje w sferze zadań publicznych i jest uregulowane w Ustawie o pożytku publicznym, crowdfunding z kolei może wykraczać poza obszar publiczny, choć oczywiście sam cel musi być zgodny z prawem, w tym zasadami współżycia społecznego.
Portale crowdfundingowe
Crowdfunding inwestycyjny jest prowadzony przez specjalnie do tego powołane podmioty, które udostępniają portale pośrednicząc tym samym pomiędzy założycielem zbiórki, a osobami, które wpłacają pieniądze. Większość z nich pobiera z tego tytułu drobne prowizje, które mają pomóc w rozwoju oraz utrzymaniu infrastruktury technicznej i pracowników, którzy nadzorują serwis. Warto dodać, że crowdfunding nie jest stricte dziedziną biznesową, co w praktyce oznacza tyle, że zbiórki nie zawsze dotyczą przedsięwzięć, które mają na siebie zarabiać. Spora część z zakładanych akcji ma związek ze sprawami społecznymi, naukowymi, kulturalnymi itp. Przykładem mogą być różnego typu badania naukowe, chęć stworzenia aplikacji mobilnej czy nagrania płyty lub nakręcenia filmu. Niejednokrotnie finansowanie społecznościowe jest jedyną szansą na to, aby ktoś spełnił marzenie swojego życia. Darczyńcy otrzymują w zamian różnego typu rzeczy, które założyciel zbiórki wskażę w opisie. Z reguły im wyższa wpłata, tym atrakcyjniejsza rekompensata.
Crowdfunding – aspekty prawne
Crowdfunding rozliczenie, crowdfunding udziałowy czy equity crowdfunding - wszystkie te formy finansowania społecznościowego są w pełni legalne, choć nadal na próżno szukać szczegółowych regulacji w polskim systemie prawnym. Eksperci przyznają, że takowe muszą się w końcu pojawić, ponieważ finansowanie społecznościowe cieszy się w naszym kraju rosnącym zainteresowaniem. Polska nie jest jednak wyjątkiem na mapie świata, ponieważ crowdfunding nie został dotychczas unormowany w wielu innych krajach. Od kilku lat dyskusja na ten temat toczy się w instytucjach Unii Europejskiej, a z ramienia RP sprawą zajmuje się Ministerstwo Cyfryzacji.
Crowdfunding – konsekwencje podatkowe
Z racji tego, że nie mamy tutaj do czynienia z przedsięwzięciem czysto biznesowym, a więc takim jak choćby leasing czy faktoring w firmie, finansowanie społecznościowe budzi pewne wątpliwości na płaszczyźnie prawa podatkowego. Brak dokładnych regulacji sprawia, że każda akcja jest przedmiotem indywidualnej interpretacji urzędników. To z kolei prowadzi do odmiennych rozstrzygnięć i często niekorzystnych dla inicjatora decyzji organów podatkowych. Na przestrzeni ostatnich lat przyjęło się jednak, że co do zasady przy crowdfundingu należy stosować przepisy dotyczące darowizny i w taki sposób naliczać należny podatek. Od zasady tej istnieje jednak wyjątek, choć konieczne jest tutaj spełnienie kilku formalności i odpowiednie udokumentowanie transakcji. Chodzi o sytuację, w której osoba wpłacająca środki otrzyma w zamian jakąś usługę lub produkt. Wówczas dochodzi do umowy sprzedaży, co jest podstawą do przyjęcia innej stawki daniny.