Spis treści
Stołówka pracownicza w miejscu pracy to więcej niż tylko wygoda – to inwestycja w dobrostan pracowników, a co za tym idzie, w ich produktywność. W artykule omówimy przepisy BHP oraz rodzaje stołówek pracowniczych.
Stołówka pracownicza a prawo
Pracodawcy mogą znaleźć wytyczne związane z wyodrębnianiem pomieszczeń w zakładzie pracy w załączniku numer 3, w dziale V rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zgodnie z tym aktem, niektóre podmioty zatrudniające są zobowiązane do stworzenia jadalni w zakładzie pracy. Fakt jej powstania uzależniony jest od charakteru pracy i ilości zatrudnianych pracowników.
Kto ma obowiązek utworzenia jadalni?
- zatrudniają powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie roboczej,
- zatrudniają mniej niż dwudziestu pracowników, jeżeli świadczą oni prace szczególnie brudzące (pracownicy produkcyjni).
Poza jadalnią podmiot zatrudniający musi zapewnić swoim podwładnym wodę zdatną do picia lub inne napoje. Konieczne jest przy tym, aby pracodawca pamiętał, że zarówno ich ilość, rodzaj, jak i temperatura powinny zostać dostosowane do warunków wykonywania pracy. Najczęściej w zakładach pracownicy liczyć mogą na herbatę, kawę i wodę z dystrybutorów, choć bywa, że pracodawcy dostarczają również inne rodzaje napojów.
Rodzaje jadalni w miejscu pracy
Wyodrębnienie w zakładach pracy osobnego pomieszczenia na jadalnię jest uzasadnione. Pracodawca spełnia w ten sposób wszelkie wymogi z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto warunki są zdecydowanie zdrowsze, niż w przypadku spożywania posiłków na swoich stanowiskach pracy. Taki stan rzeczy przyczynia się również do ograniczenia liczby wypadków przy pracy.
- typ I – jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych,
- typ II – jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych i wydawania napojów,
- typ III – jadalnia z zapleczem, która przeznaczona jest do spożywania posiłków profilaktycznych.
W praktyce istnieje możliwość łączenia jadalni typu II i III. Z punktu widzenia pracodawcy, stworzenie jadalni typu III wymaga, aby składała się ona z dwóch części, czyli jadalni właściwej i zaplecza, na którym przygotowywane będą posiłki. Zdarza się, że musi być wyposażona nie tylko w węzeł sanitarny, ale także w szatnię.
Powierzchnia jadalni pracowniczej
Przepisy dotyczące jadalni są bardzo szczegółowe. Ustawodawca ustalił, że jej powierzchnia nie może być mniejsza niż 8 m2. Pracodawca powinien zapewnić każdemu pracownikowi miejsce siedzące przy stole.
Trzeba też zwrócić uwagę na przepisy dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Każde pomieszczenie, w którym pracownicy będą spożywali posiłki, powinno być wyposażone wyłącznie w takie urządzenia, których użytkowanie nie może spowodować pożaru czy jego rozprzestrzeniania się.
Jadalnie pracownicze spełniają określone role. Pracodawca może zakazać zarówno przygotowywania, jak i spożywania posiłków poza miejscami do tego wyznaczonymi. Pracownicy, którzy nie dostosują się do poleceń, muszą liczyć się z ewentualną karą porządkową.
Jakie wymogi powinna spełniać stołówka pracownicza?
Jadalnia pracownicza powinna być dostosowana do danego zakładu pracy. Inaczej będzie wyglądać np. jadalnia dla pracowników biurowych zatrudnionych w dużej korporacji, a inaczej kantyna w zakładzie pracy produkującym meble.
Spożywanie posiłków w miejscu pracy jest uprawnieniem każdego pracownika i nie można mu tego zabronić. Najczęściej pracownicy posilają się w trakcie przysługującej im przerwy.
Dokładne regulacje o tym, jak powinna wyglądać jadalnia pracownicza, znajdują się w przepisach BHP. Jadalnia pracownicza powinna mieć na tyle dużą powierzchnię, żeby każdy pracownik mógł swobodnie zjeść posiłek. Ponadto pracodawca musi pamiętać o zabezpieczeniu pomieszczenia jadalni tak, aby nie doszło do pożaru, np. przez odpowiednie wyposażenie.
W przypadku pytań dotyczących wymogów jadalni pracowniczej warto skonsultować się z inspektorem BHP lub zasięgnąć porady prawnej.
Co powinno znaleźć się w jadalni?
Niektórzy pracodawcy mogą zastanawiać się, czy muszą zapewnić pracownikom lodówkę czy czajnik. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i zależy od wielu czynników, takich jak liczba pracowników czy rodzaj wykonywanej pracy. Z punktu widzenia BHP zaleca się, aby pracodawca zapewnił swoim pracownikom podstawowe udogodnienia, takie jak lodówka, mikrofalówka czy czajnik, aby mogli oni przechowywać i podgrzewać swoje posiłki.
Stołówka jako przestrzeń do integracji pracowników
Stołówka pracownicza to nie tylko miejsce do spożywania posiłków, ale również przestrzeń, która sprzyja integracji i budowaniu lepszych relacji między pracownikami. Wspólne spożywanie posiłków może pomóc w tworzeniu poczucia wspólnoty i może być okazją do rozmowy na tematy niezwiązane z pracą.
Stołówka może być nieocenionym narzędziem do budowania silnej kultury firmy. W związku z tym warto zadbać o to, aby pomieszczenie do spożywania posiłków było przyjazne, komfortowe i sprzyjało relaksowi.
Podsumowanie – stołówka jako mocny punkt kultury organizacyjnej firmy
Stołówka pracownicza nie tylko umożliwia pracownikom spożywanie posiłków w higienicznych warunkach. Wspólne posiłki mogą zacieśniać więzi, tworzyć poczucie wspólnoty i poprawiać atmosferę w miejscu pracy.
Warto także podkreślić, że stołówka pracownicza może stać się jednym z kluczowych elementów kultury organizacyjnej firmy, przyczyniając się do jej pozytywnego wizerunku i zadowolenia pracowników. Dlatego też inwestycja w dobrze wyposażoną i komfortową stołówkę pracowniczą może przynieść długofalowe korzyści dla pracodawcy i pracowników, wspierając zdrowe nawyki żywieniowe i wspierając integrację zespołową.
To może Cię również zainteresować