Spis treści
Pracodawca ma wiele obowiązków w stosunku do osób, które zatrudnia. Część z nich jest ściśle związana z pogodą i porami roku. O ile w zimie musi on zadbać o to, by odśnieżyć firmowy chodnik, o tyle latem musi zapewnić pracownikom dostęp do wody i napojów chłodzących. A co z maksymalną temperaturą, jaka może panować w zamkniętych pomieszczeniach?
Co mówi Kodeks pracy o temperaturze?
W Kodeksie pracy na próżno szukać przepisu wskazującego na to, jaka może być latem maksymalna temperatura w pomieszczeniach firmowych. Z drugiej strony, pracodawca ma obowiązek zapewnienia „temperatury odpowiedniej do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach służbowych, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C (291 K)” – zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Liczy się konserwacja urządzeń
Montaż klimatyzacji to bardzo dobre rozwiązanie, bo pozwala na pracę w komfortowych warunkach. Jako pracodawca nie możesz jednak zapomnieć o odpowiedniej konserwacji urządzeń. Jest to szczególnie ważne, bo nie od dziś wiadomo, że klimatyzacja może być przyczyną problemów zdrowotnych. To niepozorne urządzenie może powodować szereg kłopotów, np. bóle głowy, zapalenie zatok czy zespół suchego oka.
Nie bez znaczenia jest miejsce jej montażu. Ważne, by urządzenia były zamontowane w pewnej odległości od stanowisk pracy, gdzie swoje zadania wykonują pracownicy. Takie rozwiązanie chroni ich np. przed przeciągami, wyziębieniem czy przegrzaniem. Pracodawca musi zadbać także o to, aby klimatyzacja była regularnie czyszczona, czyli wolna od pyłów i szkodliwych dla zdrowia substancji.
Klimatyzacja w biurze ma dużo zalet!
Klimatyzacja w biurze nie tylko zapewnia komfort termiczny, ale również przyczynia się do poprawy jakości powietrza. Nowoczesne klimatyzatory są wyposażone w filtry powietrza, które oczyszczają powietrze z zanieczyszczeń i alergenów, przyczyniając się do zdrowia pracowników. Dodatkowo klimatyzacja w miejscu pracy może także wpłynąć na obniżenie kosztów energetycznych, jeśli jest używana w sposób efektywny i jest odpowiednio serwisowana.
Wpływ klimatyzacji na produktywność załogi
Klimatyzacja w miejscu pracy może odgrywać kluczową rolę w podnoszeniu produktywności załogi. Pracownicy w klimatyzowanych pomieszczeniach czują się bardziej komfortowo, co przekłada się na lepsze skupienie i efektywność. Możliwość szybkiego osiągnięcia optymalnej temperatura w pracy wpływa również na obniżenie poziomu stresu, co również ma wpływ na wzrost produktywności. Dlatego ważne jest, by jako pracodawca zwrócić uwagę na możliwość zainstalowania klimatyzacji w swoim zakładzie pracy oraz na utrzymanie odpowiednich warunków termicznych w pomieszczeniach.
Gdy nie ma szans na klimatyzację
Jako pracodawca nie musisz decydować się na klimatyzację. W takim przypadku warto jednak odpowiednio wcześniej zadbać o komfort swoich pracowników w inny sposób. Jeśli nie możesz, bądź nie chcesz montować klimatyzacji, to może dobrym rozwiązaniem będzie przenośny klimatyzator? Albo wiatraki? Sprawdź także, czy pracownicy będą mogli bez większych problemów otworzyć poszczególne okna gdy zajdzie taka potrzeba. Takie rozwiązania pracownicy również powinni docenić. Nie bez znaczenia jest również zadbanie o zapas wody do picia czy dostępność napojów chłodzących — to wynika bezpośrednio z przepisów prawa pracy.
W jaki jeszcze sposób można ułatwić pracownikom przeżycie upalnych dni w biurze? Pracodawca powinien pomyśleć o możliwości zwolnienia pracowników (lub przynajmniej ich części) z konieczności noszenia oficjalnych strojów. W wielu firmach obowiązuje dress code, który z punktu widzenia zatrudnionych jest najbardziej uciążliwy właśnie letnią porą.
Przesunięcie godzin pracy
Praca w nieklimatyzowanym biurze latem nie jest przyjemnością. Jeżeli jest to możliwe, to można pomyśleć również o zmianie godzin pracy na takie, by pracownicy spędzali możliwie najmniej czasu w nagrzanych pomieszczeniach. Część pracodawców decyduje się np. na wprowadzenie godzinnej przerwy od pracy. Dzięki temu pracownicy mogą odpocząć nie tylko od pracy, lecz także skorzystać z najcieplejszej części dnia w przyjemniejszy sposób.
Podsumowanie
Mimo że formalnie nie ma wymogu montowania klimatyzacji w biurze, to warto taki pomysł rozważyć, aby warunki do pracy w Twoim zakładzie były optymalne. Pracownicy z pewnością docenią poniesiony przez Ciebie wydatek, a Ty szybko zauważysz wzrost ich produktywności i zadowolenia z wykonywanych w komfortowych warunkach obowiązków. Jeśli jednak mimo najszczerszych chęci nie możesz zamontować klimatyzatorów, bo np. Twoje biuro mieści się w zabytkowej kamienicy, pamiętaj o innych opcjach, które możesz wdrożyć, aby spełnić ustawowy obowiązek utrzymania odpowiedniej temperatury w biurze.
To może Cię również zainteresować