Spis treści
Urząd skarbowy w Holandii (Belastingdienst) pozwala na rozliczenie podatków do pięciu lat wstecz, a to oznacza, że w 2023 roku będzie można rozliczyć podatki z 2018 roku. Przyjrzyjmy się kilku ważnym sprawom, jak to, komu należy się zwrot, jak go uzyskać oraz jakie dokumenty należy złożyć w holenderskim urzędzie skarbowym.
Kiedy składać deklarację podatkową w Belastingdienst?
Zacznijmy od tego, że rok podatkowy w Holandii jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Oznacza to, że trwa on od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku. Belastingdienst nie podaje konkretnych terminów obowiązujących dla składania deklaracji podatkowej, ale utarło się, że najlepiej złożyć ją do końca marca danego roku. Wynika to z faktu, że osoby wnioskujące o zwrot podatku w tym terminie mogą liczyć na wypłatę pieniędzy do trzech miesięcy. Po tym terminie urząd może rozpatrywać wnioski w czasie od sześciu miesięcy do nawet trzech lat. Na szczęście Belastingdienst najczęściej mieści się w terminie od trzech do czterech miesięcy.
Jak wspomnieliśmy powyżej, podatnik może rozliczyć swoje podatki do pięciu lat wstecz. Oznacza to, że w 2023 roku można złożyć deklaracje podatkowe za lata 2022, 2021, 2020, 2019 oraz 2018. Z pewnością warto skorzystać z usług firm zajmujących się profesjonalnie zwrotami podatków dochodowych z zagranicy. W ten sposób unikniemy błędów przy wypełnieniu dokumentów potrzebnych przy składaniu deklaracji. Skoro już jesteśmy przy potrzebnych dokumentach, to przyjrzyjmy się im bliżej.
Jakie dokumenty potrzebujemy przy rozliczaniu podatku w Holandii?
Najważniejsze przy rozliczeniu są dokumenty zawierające informacje o uzyskanym wynagrodzeniu oraz wysokości odprowadzonych podatków. W Holandii takie informacje zawiera roczna karta podatkowa nosząca nazwę jaaropgaaf oraz odcinki z wypłat nazywane salarisami. Przy rozliczaniu podatku, należy przedstawić w urzędzie kartę podatkową, bądź zbiór salarisów z danego roku.
Wyjaśnijmy, czym jest jaaropgaaf, czyli roczna karta podatkowa. Najprościej określić ją holenderskim odpowiednikiem PIT-11. Po zakończeniu roku podatkowego każdy pracodawca w Holandii ma obowiązek do końca marca dostarczyć pracownikom kartę podatkową. Osoba pracująca w ciągu roku w kilku firmach musi otrzymać jaaropgaaf od każdej z nich.
Kolejnym bardzo ważnym dokumentem jest formularz UE/WE z polskiego urzędu skarbowego. Ten otrzymamy po złożeniu w polskim urzędzie skarbowym deklaracji PIT-36 z załącznikiem ZG. Przypomnijmy, że rozliczenie się jest obowiązkowe, nawet gdy nie uzyskało się dochodu w Polsce. Tylko po co nam karta UE/WE? Pozwala ona holenderskiemu urzędowi skarbowemu ocenić jaki procent stanowiły dochody podatnika z Holandii. Wynika to ze zmian w prawie określania statusu rezydenta. Za takowego uważa się osobę, której roczny dochód stanowiły w 90 procentach wpływy z Holandii. Tylko takie osoby otrzymają prawo do zwrotu nadpłaconego podatku oraz ulg podatkowych pokroju ulgi na dziecko, czy ulgi mieszkaniowej.
Jakie ulgi podatkowe można uzyskać w Holandii?
Podatnicy z Polski mogą liczyć na kilka ulg przy rozliczeniu rocznym w Holandii. Najpopularniejszymi są tak zwane rozłąkowe oraz ulga na dziecko. W przypadku tej drugiej możemy się o nią starać, jeżeli dziecko na początku roku podatkowego nie miało ukończonych 12 lat. Dziecko musiało być także zameldowane przez przynajmniej 6 miesięcy z rozliczającą się osobą.
Ulgę na dziecko mogą otrzymać podatnicy legitymujący się dochodem powyżej 5 548 euro. Jeżeli nie przekraczają oni rocznego dochodu w wysokości 29 076 euro, to przysługuje im zwrot około 2 694 euro.
Trzeba także pamiętać, że w przypadku posiadania partnera fiskalnego zwrot podatku z tytułu ulgi na dziecko otrzyma osoba mniej zarabiająca w związku.
Rozłąkowe, czyli rozliczenie z partnerem fiskalnym
Kwestia partnera fiskalnego jest bardzo ważna w przypadku wspomnianego rozłąkowego. To bardzo korzystna ulga podatkowa sprawiająca, że pary mają szansę na znacznie większy zwrot podatku niż osoby rozliczające się w pojedynkę.
Kto może być partnerem fiskalnym podatnika? Najczęściej jest to mąż czy żona, ale może to być także osoba, z którą jest się w zarejestrowanym związku partnerskim. Prawo dopuszcza także zawiązanie partnerstwa fiskalnego z osobą, z którą posiada się dziecko, czy jest się współwłaścicielem domu, bądź mieszkania. Partnerami mogą też być w świetle prawa osoby zameldowane pod tym samym adresem. W przypadku rodzeństwa osoby te muszą być zameldowane pod tym samym adresem, ale nie w miejscu, gdzie zamieszkują rodzice.
Osoby pracujące legalnie w Holandii muszą go posiadać, ale już partner przy rozliczeniu może go nie mieć, ponieważ na przykład przebywa w Polsce. W takiej sytuacji przed wspólnym rozliczeniem musi złożyć wniosek o przyznanie numeru BSN.
Warto podkreślić, że o rozłąkowe można się starać do pięciu lat wstecz i to nawet w sytuacji, w której już wcześniej rozliczyliśmy się za dane lata. Niestety zdecydowano się na redukcję rozłąkowego, co trwa od 2009 roku. Z każdym rokiem kwoty ulgi są uszczuplane o 6,67% i od 2024 roku ulga ta ma zostać całkowicie zniesiona dla części podatników.
Polacy pracujący w Holandii powinni pamiętać o składaniu rocznej deklaracji podatkowej. Jak widać może się ona wiązać ze zwrotem nadpłaconego podatku, a w przypadku rozliczenia z partnerami jest to praktycznie pewny scenariusz. Pamiętajcie także, aby najpierw złożyć stosowny formularz w polskim urzędzie skarbowym, aby uzyskać formularz UE/WE potrzebny do uzyskania kwalifikacji podatnika w Holandii.
To może Cię również zainteresować