Spis treści
System podatkowy w Czechach zakłada wiele ulg podatkowych, więc wykonując roczne rozliczenie, można uzyskać spory zwrot podatku. Czeskie prawo pozwala na uzyskanie zwrotu za okresy do trzech lat wstecz. Oznacza to, że składając deklarację w 2023 roku, można rozliczyć rok 2022, 2021 oraz 2020. Co powinniśmy wiedzieć o rozliczeniu podatku dochodowego w Czechach i jak to zrobić? Przyjrzyjmy się szczegółowo tematowi.
Kiedy należy rozliczyć się z czeskim urzędem skarbowym?
Podobnie, jak w Polsce tak i w Czechach dokonujemy rozliczenia po zakończeniu roku podatkowego. Ten jest u naszych południowych sąsiadów tożsamy z rokiem kalendarzowym, czyli trwa od 1 stycznia do 31 grudnia. Podatnicy muszą złożyć zeznania podatkowe do 31 marca kolejnego roku po roku podatkowym. Ten termin dotyczy osób rozliczających się samodzielnie. W przypadku korzystania z usług doradców podatkowych ten termin może zostać wydłużony do 30 czerwca.
Ważne jest to, że nie wszyscy mają obowiązek złożenia zeznania podatkowego. Obowiązek taki dotyczy osób, których roczny dochód przekroczył kwotę 15 000 CZK. O ile nie są to dochody zwolnione z podatku bądź opodatkowane inną stawką (np. dywidendy). Podatnicy, których dochody nie przekroczyły tego pułapu, ale wykazują stratę podatkową, także muszą złożyć zeznanie.
Jakie dokumenty są potrzebne do rozliczenia podatku w Czechach?
Czeski urząd skarbowy (finanční úřad) wymaga od polskiego podatnika czterech dokumentów przy składaniu rocznego zeznania podatkowego. Każdy z nich jest niezbędny do przeprowadzenia procesu rozliczenia i starania się o zwrot nadpłaconego podatku dochodowego. Jakie dokumenty powinniśmy przedstawić?
- POTVRZENI jest czeskim odpowiednikiem polskiego formularza PIT-11. Mamy więc do czynienia z dokumentem, który przekazuje pracownikom pracodawca. Dokument musi zostać wystawiony po zakończeniu roku podatkowego i to on stanowi podstawę rozliczenia. Należy pamiętać, że trzeba przedstawić POTVRZENI od każdego pracodawcy, któremu świadczyło się pracę w rozliczanym roku podatkowym;
- formularz EU/EWR zawierający informacje o dochodach osiąganych w Polsce. Dokument pozyskuje się w polskim urzędzie skarbowym i należy pamiętać, aby na druku znalazła się urzędowa pieczątka. W przeciwnym razie będzie nieważny i uniemożliwi rozliczenie się z czeskim fiskusem;
- zaświadczenie o posiadaniu rachunku bankowego;
- kserokopia dowodu osobistego.
Na jakie ulgi można liczyć w Czechach?
Czeski system podatkowy zakłada możliwość skorzystania ze sporej ilości ulg podatkowych. Podatnicy mogą liczyć nie tylko na ulgi pozwalające odpisać część sum z należnego podatku, ale także na takie, które pomniejszają samą podstawę opodatkowania. Przyjrzyjmy się poszczególnym odpisom.
- Rozliczając podatek, można zmniejszyć podstawę opodatkowania, stosując ulgę z tytułu darowizn, bądź oddania krwi. W przypadku darowizn za takowe uznaje się przekazanie środków na rzecz fundacji, stowarzyszeń, kościołów, związków wyznaniowych oraz służb publicznych, jak policja, straż pożarna czy partie polityczne. Za darowiznę uznaje się także zakup środków zdrowotnych osobom niepełnosprawnym, o ile koszt przekroczy 1000 CZK. Oddanie krwi jest uznawane za darowiznę w wysokości 2000 CZK.
- Ulga odsetkowa pozwala na odliczenie od podstawy opodatkowania wartości odsetek z kredytu mieszkaniowego bądź hipotecznego. Warunkiem jest położenie danego domu czy mieszkania na terenie Unii Europejskiej. Z podstawy opodatkowania odliczymy także składki na ubezpieczenie emerytalne oraz polisę na życie. Pod odliczenie podchodzą również składki na związki zawodowe oraz koszty poniesione w związku z egzaminami zawodowymi podnoszącymi kwalifikacje pracownicze.
Po ustaleniu podstawy opodatkowania i należnego podatku można zastosować kolejne ulgi obniżające daną kwotę.
- Każdy podatnik może skorzystać z ulgi podstawowej wynoszącej 30 840 CZK.
- Ulga na bezrobotnego małżonka pozwala odliczyć kwotę 30 840 CZK w przypadku jeżeli małżonek podatnika nie uzyskał opodatkowanego dochodu. Całość ulgi odlicza wtedy podatnik, na którego barkach spoczywa utrzymanie gospodarstwa domowego.
- Ulga na osobę niepełnosprawną pozwala odliczyć od podatku kwotę od 2 520 CZK do 16 140 CZK. Zastosowanie ulgi dotyczy zarówno rozliczającego się podatnika, jak i małżonka.
- Pracujący studenci przed 26 rokiem życia mogą skorzystać z ulgi w wysokości 4 020 CZK. W przypadku studiów doktoranckich granica wieku przesuwa się do 28 roku życia.
- Ulga na dziecko jest zależna od ilości dzieci i prezentuje się następująco:
- na pierwsze dziecko 15 204 CZK
- na drugie dziecko 22 320 CZK
- na każde kolejne dziecko 27 840 CZK
Kwoty są podwajane w przypadku dziecka z orzeczoną niepełnosprawnością.
Czeskie prawo podatkowe przewiduje całą masę ulg, które w znacznym stopniu obniżają podatek dochodowy. To sprawia, że roczne rozliczenie z lokalnym fiskusem może przynieść naprawdę wysoki zwrot nadpłaconego podatku.
Czy muszę rozliczyć dochód z Czech w Polsce?
Polski rezydent podatkowy, czyli osoba mająca „ośrodek zainteresowań” w Polsce jest zobowiązana do rozliczenia się z polskim fiskusem. Po zakończeniu roku podatkowego należy złożyć formularz PIT-36 z załącznikiem ZG. Podatnik pracujący w Czechach jest zobowiązany do uwzględnienia dochodu pozyskanego na terenie tego kraju.
Na szczęście oba państwa podpisały umowę o zapobieganiu naliczenia podwójnego podatku dochodowego. W efekcie dochód pozyskany w Czechach nie podlega opodatkowaniu, ale zostaje wliczony do puli decydującej o nałożonej stopie procentowej. Oznacza to zastosowanie metody wyłączenia z progresją. Tym sposobem czerpanie dochodu z pracy w Czechach staje się jeszcze bardziej atrakcyjne. Nie dziwi fakt, że wiele osób chętnie kieruje na południe swoje plany zawodowe.
To może Cię również zainteresować