Spis treści
Czym jest storytelling?
Co to takiego storytelling? Definicja mówi o tym, że jest to opowiadanie historii lub tworzenie opowieści. Wykorzystuje się go w marketingu, by pokazać odbiorcom, z czym wiąże się tworzenie produktów, budowanie własnej marki oraz w jakim kontekście osadzona jest cała prowadzona działalność. Opowiadanie historii angażuje społeczność bardziej niż suche fakty na temat usług lub produktów. Tworzenie historii jest bardziej przekonujące, ponieważ odbiorca może wyobrazić sobie siebie samego w takiej sytuacji i chętniej dokona zakupu.
W każdej historii powinny wystąpić takie elementy jak: kontekst, bohater, fabuła, wróg głównego bohatera oraz akcja. Wrogiem może być osoba, emocja lub zjawisko, np. trądzik, obcierające buty albo klienci, którzy zapominają o terminowych płatnościach, a nawet strach przed czymś.
Storytelling pomaga firmom budować relacje z odbiorcami. Potencjalni klienci mogą wczuć się w działania marki, a następnie dokonać zakupu. Jak opowiadać takie historie? Tak, by były ciekawe dla odbiorców. Historia musi ciekawa, angażująca i dająca wiedzę odbiorcom. Musi także pobudzać wyobraźnię. Dzięki wykorzystywaniu storytellingu wokół firmy buduje się tło, a same historie pozwalają na lepsze zrozumienie ważnych dla marki idei. Produkty, które budzą skojarzenia, sprzedają się lepiej. Przeczytaj także artykuł: Jak planować strategię PR?
W jakim celu stosuje się storytelling?
Cele opowiadania historii to:
- budowanie wizerunku marki,
- reklama produktów i usług,
- dawanie odbiorcom wiedzy,
- budowanie zaangażowania społeczności,
- oddziaływanie na wyobraźnię i emocje odbiorców,
- budowanie zaufania i lojalności marce.
Nadrzędnym celem jest zwiększenie sprzedaży. Warto więc stosować storytelling. Metody opowiadania historii są różne, ale wszystkie stanowią ważny i efektywny element budowania wizerunku marki oraz samego marketingu. Dobrze napisana historia potrafi skłonić do działania wiele osób. Dodatkowo oddziaływanie na emocje sprawia, że taka nienachalna reklama w formie opowieści zostaje na długo w pamięci odbiorcy i buduje zaufanie marce. Im lepsza historia, tym większy zasięg może osiągnąć. A to przekłada się bezpośrednio na sprzedaż.
W jakich branżach najlepiej sprawdza się storytelling?
Gdzie może sprawdzić się storytelling? W marketingu tak naprawdę każdej marki. Historie mogą być tak różne, że każda branża może opowiedzieć swoją. Ludzie uwielbiają opowieści, więc chętnie ich słuchają lub je czytają. W niektórych branżach wykorzystanie storytellingu jest łatwiejsze, np. w branży prezentowej, podróżniczej lub dziecięcej. W innych zadanie to może być utrudnione, tak jak w przypadku branży IT czy też sprzedającej np. elementy hydrauliczne.
Nawet jeśli budowanie historii o zaworach lub uszczelkach wydaje się trudne, jest to możliwe. Warto szukać różnych inspiracji. Dobrym pomysłem jest także wczucie się w sytuację odbiorcy i zadanie sobie pytań: z jakimi problemami może się mierzyć? Czego się obawia? W przypadku uszczelki może być to obawa przed przeciekiem i zalaniem mieszkania. W ten sposób można opowiedzieć historię, w której dobra uszczelka ratuje świat naszego odbiorcy i zapobiega kolejnemu zalaniu.
Storytelling w działalności charytatywnej
Storytelling można wykorzystać nawet w działalności charytatywnej. Dobrze napisane historie skłonią dobroczyńców do działania, przez co działalność szybciej osiągnie swoje cele. Warto w takich historiach pokazywać wartości, wizje i cele działalności charytatywnej, a także jej motywację do działania. Osoby, które pracują w organizacjach charytatywnych mogą podzielić się ciekawymi, inspirującymi lub niezwykle emocjonującymi historiami, których miały okazję doświadczyć.
Storytelling w reklamie
Każda działalność gospodarcza może wykorzystać storytelling w reklamie. Jak napisać dobry storytelling? Narracja w reklamie i biznesie powinna być przemyślana i spójna. Nie możemy odbiegać od codziennego sposobu komunikacji. Im bardziej spójny wizerunek marki, tym większe zaufanie klientów. Wiedzą oni, czego się spodziewać i na co mogą liczyć. Storytelling może wykorzystać także nowa firma, by stworzyć wokół siebie społeczność.
Jak wykorzystać storytelling w reklamie? Za jego pomocą możemy przedstawić historię marki, jej cele, plany i osiągnięcia. Możemy także opowiedzieć o misji, która nam przyświeca w codziennej działalności. Opowiadanie historii można także wykorzystać podczas wprowadzania nowego produktu lub usługi na rynek. Pozwoli to na pokazanie kontekstu, w którym część odbiorców się odnajdzie i pomyśli sobie: mam dokładnie tak samo! To właśnie czuję! Wywołanie emocji wpłynie na ich decyzje zakupowe. Im większe uczucia obudzimy w odbiorcach, tym więcej klientów zyskamy. A to przekłada się bezpośrednio na zyski przedsiębiorstwa.
Storytelling w budowaniu wizerunku
Storytelling w budowaniu wizerunku marki gra ważną rolę. Pozwala na pokazanie w konkretny sposób, jaka misja przyświeca całej działalności. Sztampowe reklamy nie ciekawią konsumentów. Im ciekawsza historia, tym więcej odbiorców zwróci na nią uwagę. Ważny jest jej początek, bo to on przykuwa uwagę i do niego należy rola zatrzymania odbiorcy na dłużej.
Jaki wpływ ma storytelling na naszą firmę? Pozwala odbiorcom lepiej nas poznać i zrozumieć, z jakimi wartościami tworzymy nasze produkty. Storytelling buduje społeczność, ponieważ ciekawe historie szybko obiegają świat. Budując dobre opowieści, stajemy się coraz bardziej rozpoznawalni. Ważne jest, by były one spójne z całą narracją marki. Odbiorcy z czasem coraz bardziej będą się w nie angażowali, a co za tym idzie - będą lojalni danej marce.
- Storytelling to opowiadanie historii, której elementami są kontekst, bohater, fabuła, wróg głównego bohatera oraz akcja.
- Zastosowanie storytellingu pomaga firmom budować relacje z odbiorcami i zwiększyć sprzedaż.
- Storytelling może być wykorzystany w każdej branży, a dobre historie pozwalają na lepsze zrozumienie idei marki i budowanie tła.
- Narracja w reklamie i biznesie powinna być przemyślana i spójna, a opowiadanie historii może także być skutecznym narzędziem w działaniach charytatywnych.