Zawód rzecznika
Rzecznik reprezentuje swojego pracodawcę w oczach opinii publicznej i mediów - komunikuje się z dziennikarzami, dostarcza oficjalne informacje, organizuje konferencje prasowe, tworzy komunikaty prasowe, aktualizuje korporacyjną stronę internetową. Łączy w sobie obowiązki specjalisty ds. public relations, copywritera, dziennikarza i asystenta menedżera. Rzecznik jest potrzebny w każdej firmie, która chce stworzyć i utrzymać pozytywny wizerunek w prasie. Potrzebują go także osoby "publiczne" - gwiazdy biznesu, sportowcy, politycy itp. Rzecznik formułuje opinię publiczną o firmie, w której pracuje. Komunikacja z dziennikarzami, przygotowanie komunikatów prasowych, organizacja konferencji prasowej, praca nad wypełnianiem firmowej strony internetowej informacjami - to główne obowiązki sekretarza prasowego.
Jeśli firma jest zainteresowana tworzeniem i utrzymywaniem pozytywnego wizerunku w środkach masowego przekazu, to stanowisko rzecznika musi być zapewnione pracownikom organizacji. Pojawienie się usług prasowych rozpoczęło się, kiedy media zaczęły być aktywnie wykorzystywane do celów politycznych. Na początku XXI wieku rzecznicy zdecydowanie zajęli swoje miejsce we wszystkich sferach działalności publicznej.
Jak zostać rzecznikiem prasowym?
Przedstawicielem zawodu musi być osoba w pełni rozwinięta, biegle władająca językiem polskim i obcymi. Współpracuje z mediami i opinią publiczną, prezentując je z uwagą przygotowanych wiadomości. Ludzie zaangażowani w tę dziedzinę powinni zawsze przestrzegać zasad ubioru, znać zasady etykiety, być grzeczni i wykonawczy. Jeśli ten specjalista jest w sztabie dużej firmy, to należy do działu public relations. Politycy, gwiazdy i inne znane osoby mają swoich rzeczników, którzy wspierają wizerunek, śledzą negatywne informacje, udzielają oficjalnych odpowiedzi w imieniu osób, których interesy reprezentują.
Każdego dnia rzecznik prasowy komunikuje się z dużą liczbą osób, przetwarza wiele informacji, przegląda publikacje w prasie i raporty telewizyjne. Negatywne wrażenie działań lub wypowiedzi szefa zostaje wygładzone przez rzecznika prasowego, który musi natychmiast znaleźć wyjście z sytuacji. Rzecznik zna sekrety ludzi, dla których pracuje, więc nie musi być samolubny ani gadatliwy. Przedstawiciel zawodu musi zawsze działać po stronie swojego przywódcy, chroniąc jego reputację. W związku z tym ekspert nie może przewidzieć swojego harmonogramu pracy, ponieważ każdy dzień przynosi nowe wiadomości i wydarzenia, na które należy odpowiednio zareagować.
Obowiązki rzecznika prasowego
Rzecznik promuje pozytywny wizerunek swojego pracodawcy. Rzecznik powinien być świadomy wszystkich wydarzeń mających miejsce w organizacji, której jest.
Codzienne funkcje rzecznika to:
- organizowanie i prowadzenie spotkań z przedstawicielami prasy i mediów;
- wybór pracowników dla swojego działu;
- wsparcie informacyjne pracowników i menedżerów podczas wyjazdów zagranicznych;
- przekazywanie mediom informacji metodycznych, które chcą tworzyć materiał o firmie, pracownikach lub osobie, z którą pracuje specjalista;
- komunikacja z przedstawicielami mediów;
- udzielanie informacji na temat lidera;
- pisanie nowości, oficjalne oświadczenia i dementowanie nieprawidłowości;
- utrzymanie wizerunku firmy, jej lidera;
- śledzenie materiałów w prasie, telewizji lub radiu;
- współpraca z innymi służbami prasowymi.
Rzecznik - wymagania
Rzecznikiem jest osoba, która komunikuje się z mediami i opinią publiczną, reprezentując interesy osoby prywatnej lub firmy. Jego obowiązki obejmują śledzenie informacji, przygotowywanie działań PR i ich kontroli, komponowanie raportów dla prasy. Zawód jest odpowiedni dla osób zainteresowanych językami obcymi, językiem polskim i literaturą oraz naukami społecznymi. Żeby zostać sekretarzem prasowym, musisz uzyskać wyższe wykształcenie z dziennikarstwa, reklamy i PR, stosunków międzynarodowych lub filologii.
Potrzebne będzie też:
- trzyletnie doświadczenie w mediach lub PR;
- doskonała znajomość języka angielskiego i innych co poszerzy możliwosci;
- kompetentna mowa i dobre umiejętności pisania;
- umiejętności interpersonalne.
Specjalista bierze udział w rozwoju działań PR, tworzeniu różnego rodzaju reklam i wizerunku menedżera lub firmy. Specjalista w tej dziedzinie powinien odpowiedzialnie podchodzić do pracy, prezentując swoje zdolności twórcze, koncentrację i poświęcenie.
Plusy i minusy zawodu
Plusy
- Bliskość znanych ludzi.
- Ogromny krąg społeczny.
- Częste wyjazdy służbowe za granicę.
- Uznanie, jeśli specjalista pracuje w znanej organizacji.
- Dobry dochód.
Minusy
- Stałe nieprzewidziane sytuacje.
- Brak możliwości zaplanowania czasu pracy.
- Pracownicy i środki masowego przekazu nieustannie ingerują w pracę.
- Niska odpowiedzialność innych członków zespołu, więc rzecznik zawsze jest obwiniany za błędy.
- Specjalista nie może odpoczywać normalnie, ponieważ w przypadku działania siły wyższej jest zmuszony przerwać wakacje.
Ten specjalista łagodzi nieprzyjemne sytuacje, komunikuje się z ludźmi, powinien być w stanie zadowolić lidera i opinię publiczną, co pozostawia ślad jego postaci. Rzecznicy to bardzo odpowiedzialni i punktualni ludzie, których charakter jest zdominowany przez następujące cechy:
- umiejętność zapamiętywania dużej ilości informacji;
- dyscyplina;
- takt;
- inicjatywa;
- charyzma;
- otwartość;
- wygląd;
- towarzyskość;
- zdolność dostrzegania drobnych szczegółów.
Zawód jest odpowiedni zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, którzy nie cierpią na zaburzenia nerwowe i zaburzenia mowy, choroby gruczołów dokrewnych.
Ile zarabia rzecznik?
Wiele czynników wpływa na wysokość wynagrodzenia rzecznika, a mianowicie wiek, wykształcenie, poprzednie miejsca pracy, osobiste ambicje. Wybierając tego specjalistę, pracodawcy zwracają uwagę na doświadczenie zawodowe, opinie poprzednich menedżerów, a nie na wiek. Nie da się sprecyzować dokładnych zarobków na tym stanowisku, a to z powodu różnorodności działań i pracy dla organizacji, polityków itp.