Spis treści
Czego dowiesz się z artykułu?
- Na czym polega dobra współpraca w firmie?
- Rywalizacja a mobbing - na czym polega różnica?
- Co pogarsza relacje pomiędzy pracownikami?
- Jak poprawić relacje w firmie?
- Jak motywować pracowników?
Przeczytaj również inny nasz artykuł: "Motywowanie pracowników - dlaczego warto to robić?"
Cechy dobrej współpracy w przedsiębiorstwie
Przedsiębiorstwo to szereg połączonych ze sobą naczyń. Nie może sprawnie funkcjonować bez współpracy pomiędzy działami. Poszczególne osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie powinny dążyć do wspólnego celu. Jak zatem powinna wyglądać dobra współpraca między pracownikami?
- Jasna komunikacja między działami. Niedomówienia są najczęstszą przyczyną konfliktów w firmach.
- Proporcjonalny podział obowiązków z uwzględnieniem mocy przerobowej każdego działu.
- Powierzanie zadań zgodnych z kompetencjami, a w razie konieczności wykonanie innych prac, zapewnienie czasu na szkolenie i wdrożenie do nowych obowiązków.
- Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem najczęściej poprzez wewnętrzne szkolenia pracownicze.
- Życzliwość oraz wyrozumiałość, szczególnie w przypadku problemów. Te należy traktować jak wyzwania, a nie kłopoty.
Są to zasady uniwersalne, które mają zastosowanie zarówno do szeregowych pracowników, jak i kadry zarządzającej na każdym szczeblu. Rywalizacja w pracy powinna mieć wyraźne granice - należy bezwzględnie pamiętać, że pracownicy są ludźmi, a nie maszynami. Dlatego rywalizacja pomiędzy działami powinna mieć zdrowy wymiar i odbywać się zgodnie z zasadami współżycia społecznego oraz etyki.
Cienka granica pomiędzy rywalizacją a mobbingiem
Mobbing w pracy to w ostatnich latach bardzo często spotykane zjawisko. Jest ono nierozerwalnie związane z rywalizacją oraz konkurencją na rynku. Przez niektórych mobbing jest traktowany jako forma motywacji do wydajniejszej pracy. Takie podejście jest bardzo destrukcyjne zarówno dla pracowników, jak i całego przedsiębiorstwa. Prowadzi do wypalania zawodowego, a także rujnuje życia prywatne pracownika. Wówczas może dojść do tragicznych w skutkach konsekwencji. Mobbing jest przestępstwem zagrożonym karą finansową, a nawet pozbawieniem wolności do dwóch lat. Mobberem może być zarówno pracodawca, jak i inny pracownik. Zazwyczaj będzie to bezpośredni przełożony, który w ten sposób próbuje osiągnąć lepsze wyniki swojego zespołu. Nakręcona w ten sposób rywalizacja w pracy nie prowadzi jednak do niczego dobrego. Zanika duch pracy zespołowej, a poszczególni pracownicy zaczynają traktować się z wyraźną wrogością.
Jakie są typowe przejawy mobbingu? Ogólnie rzecz ujmując są to różne formy dręczenia i prześladowania pracownika w miejscu pracy.
- Poniżanie pracownika przed członkami zespołu, np. poprzez kwestionowanie jego kompetencji.
- Powierzenie pracownikowi zadania poniżej jego kompetencji bądź zupełnie nieadekwatnego do jego stanowiska i doświadczenia.
- Przerywanie wypowiedzi pracownika, wyśmiewanie podczas zebrań zespołu.
- Rozsiewanie plotek w firmie na temat pracownika albo ujawnianie informacji na temat stanu jego zdrowia innym pracownikom.
- Powierzenie zadania pracownikowi bez udzielenia mu niezbędnych informacji do jego wykonania. Gdy pracownik nie radzi sobie z zadaniem z uwagi na brak tych informacji, odebranie zadania i podważanie jego kompetencji.
- Bezpodstawna krytyka pracy pracownika.
Co wpływa na złe relacje między pracownikami?
Dobre relacje w pracy przekładają się na dobrą atmosferę, co sprzyja produktywności. Cele są osiągane szybciej, ponieważ pracownicy dzielą się doświadczeniem i wiedzą. Praca jest wykonywana szybciej i efektywniej. Dlatego tak ważne jest, aby przełożony oraz bezpośredni szef dbali o dobrą atmosferę. A co powoduje, że relacje między pracownikami ulegają pogorszeniu?
- Nierówne traktowanie pracowników, uprzedzenia osobiste szefa, które przekładają się na życie zawodowe. Wówczas rywalizacja pomiędzy działami będzie się stale nasilać.
- Niesprawiedliwy podział obowiązków - jeden zespół pracę wykonuje w ciągu 6h, a resztę dnia spędza w pokoju socjalnym. Drugi zespół pracuje po godzinach, a jego członkowie nie mają czasu na spokojny lunch.
- Faworyzowanie pracownika ze względów osobistych, szczególnie gdy jakość jego pracy pozostawia wiele do życzenia.
- Duże różnice w wynagrodzeniu między pracownikami na tych samych bądź zbliżonych stanowiskach.
- Nastawianie pracowników przeciwko sobie poprzez plotki i obmowę. Te często pojawiają się przy rywalizacji pomiędzy działami.
Takie postępowanie to prosta droga do mobbingu oraz całkowitej dezorganizacji pracy w przedsiębiorstwie.
Jak można zaradzić toksycznej relacji współpracowników?
Często zdarza się tak, że dwie osoby za sobą nie przepadają. Dotyczy to zarówno relacji prywatnych, jak i zawodowych. Co może być tego przyczyną? Tych może być całe mnóstwo. Począwszy od prostych różnic charakteru poprzez osobiste problemy pracownika, które mają wpływ na jego zachowanie w pracy, a na poważnych zaburzeniach psychicznych skończywszy. Dlatego w pierwszej kolejności należy ustalić, co jest przyczyną konfliktu i na tej podstawie dobrać optymalne rozwiązanie. Możliwe rozwiązania to:
- Szczera rozmowa ze skonfliktowanymi stronami.
- Przeniesienie do innego zespołu.
- Modyfikacja zadań powierzonych obu pracownikom, aby żaden nie czuł się pokrzywdzony zakresem swoich obowiązków.
- Zmiana zasad współpracy w zespole, jeżeli konflikt dotyczy większej grupy.
W skrajnych przypadkach konieczne może okazać się zwolnienie pracownika bądź czasowe zawieszenie. Często dobrym pomysłem jest też dłuższy urlop, który pozwoli wypocząć i nieco ukoić skołatane nerwy.
Skuteczne metody motywowania do współpracy
Powszechnie uważa się, że główną motywacją dla pracownika jest wynagrodzenie. Oczywiście jest to w pewnym sensie prawda. Nikt nie chce pracować za darmo czy za wynagrodzenie, które ledwo pozwala przeżyć. Niemniej oparcie systemu motywacji pracowniczej na tym fundamencie może okazać się zgubne. Dobra współpraca w przedsiębiorstwie to wynik skutecznej motywacji. Na czym ona polega?
- Pracownik powinien czuć się doceniony za swoją pracę. Dlatego warto pracowników publicznie chwalić oraz wręczać nagrody.
- Obecnie pracownicy doceniają możliwość szkoleń i rozwoju. Warto inwestować w ambitnych pracowników, którzy chcą się stale rozwijać.
- Odpowiednie zaplecze socjalne to także klucz do sukcesu. Ograniczenie się do darmowej kawy może nie być wystarczające. Warto ten wachlarz nieco poszerzyć.
- Pracownicy pracują wydajniej, gdy czują, że ich praca ma sens. Poczucie misji przekłada się na zaangażowanie w funkcjonowanie przedsiębiorstwa.