Spis treści
Pracownicy tymczasowi nie są zatrudniani przez pracodawcę, na rzecz którego świadczą pracę – zgodnie z przepisami, umowę podpisują z agencją pracy tymczasowej. Właśnie ten podmiot jest odpowiedzialny za prawidłowe rozliczanie pracowników tymczasowych, wypłacanie im wynagrodzeń czy udzielanie urlopów.
Czy przy pracy dla agencji przysługuje urlop?
Pracownik tymczasowy, jak każdy inny pracownik zatrudniony w oparciu o umowę o pracę, ma prawo do urlopu. Zasady udzielania dni wolnych takim zatrudnionym różnią się jednak od ogólnych zasad zawartych w kodeksie pracy. Oznacza to, że pracownik tymczasowy odpowiedzi na pytania o swoje prawa powinien szukać w ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
Co z urlopem przy pracy dla kilku agencji?
Agencje pracy prowadzą względem siebie działalność konkurencyjną. Zdarza się, że pracownicy tymczasowi korzystają z możliwości współpracy z więcej niż jedną agencją. Żaden pośrednik nie może wymagać od swoich pracowników, by nie sprawdzali oni ofert pracy u innych.
Każda agencja pracy tymczasowej, z którą zainteresowany będzie współpracował, będzie zobowiązana do prawidłowego rozliczenia pracowników również w zakresie dni urlopu.
Jak nalicza się urlop w agencji pracy?
Urlop nalicza się w wymiarze 2 dni za każdy przepracowany miesiąc (w tym rozumieniu miesiąc to 30 dni). Niezależnie od tego, czy umowa jest zawarta na czas określony, czy nieokreślony, tyle urlopowych dni przysługuje zawsze. Warto przy tym pamiętać, że agencje pracy mogą podpisać z pracownikiem umowę cywilnoprawną, ale tylko wówczas, gdy świadczona praca nie nosi znamion stosunku pracy. O tych można przeczytać w art. 22 Kodeksu pracy.
Na dni urlopowe nie ma wpływu:
- staż pracy,
- wykształcenie
- wymiar zatrudnienia,
- system czasu pracy obowiązujący u pracodawcy.
Wspomniane 2 dni urlopu po każdym przepracowanym miesiącu przysługują pracownikowi, który pozostawał do dyspozycji jednego pracodawcy lub więcej niż jednego pracodawcy. Jednocześnie urlop pracownik powinien otrzymać w te dni, które – zgodnie z grafikiem – są dla niego dniami pracy.
Czy pracodawca może narzucić termin skorzystania z urlopu?
Zgodnie z art. 10.2 ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, pracodawca taki jest zobowiązany umożliwić Ci wykorzystanie w tym okresie urlopu wypoczynkowego. Termin Twojego wypoczynku powinien zostać uzgodniony z Tobą, zaś wymiar powinien odpowiadać przysługującemu Ci urlopowi wypoczynkowemu.
Powyższe rozwiązania w zakresie możliwości skorzystania przez pracowników tymczasowych z urlopów wypoczynkowych, mają chronić ich przed przepracowaniem. Zaproponowane przez ustawodawcę rozwiązania, pozwalają pracownikowi tymczasowemu skorzystać z dni wolnych i tym samym zregenerować organizm.
Czy pracownikowi tymczasowemu przysługuje urlop na żądanie?
Po przepracowaniu pełnych 6 miesięcy pracownicy tymczasowi nabywają prawo do skorzystania z art. 167(2) kodeksu pracy, tym samym mogą złosić chęć wzięcia urlopu na żądanie. Warto pamiętać, że nie jest to dodatkowa pula dni urlopowych, a jedynie możliwość skorzystania z dotychczasowych na innych warunkach.
Przypomnijmy, że urlop na żądanie to dni wolne od pracy, z których możesz skorzystać w przypadku wystąpienia nagłej sytuacji życiowej, na przykład zachorowania, awarii samochodu itp.
Jakie wynagrodzenie za urlop otrzyma pracownik tymczasowy?
W przypadku pracy tymczasowej pracownik ma prawo do wynagrodzenia za urlop, które musi być adekwatne do jego zarobków. Jest to część ogólnych praw pracowniczych, które są zapisane w ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych i muszą być respektowane przez agencję pracy tymczasowej. W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących tego aspektu zwróć się bezpośrednio do agencji, która odpowiada za zatrudnienie.
Urlop bezpłatny a praca w agencji – czy jest możliwy?
Urlop bezpłatny może być udzielony na żądanie pracownika i z różnych powodów, na przykład osobistych lub zdrowotnych. Ważne jest, żeby pracownik tymczasowy zrozumiał, że urlop bezpłatny nie wpływa na możliwość skorzystania z urlopu wypoczynkowego.
Niewykorzystany urlop i ekwiwalent
Jeśli w okresie trwania zatrudnienia pracownik nie wykorzysta przysługujących mu dni, musi otrzymać ekwiwalent. Dni urlopowych nie da się zabrać ze sobą do nowego pracodawcy. Ewkwiwalent wylicza się dzieląc wynagrodzenie na liczbę przepracowanych dni. Następnie uzyskaną kwotę mnoży się razy ilość niewykorzystanych dni urlopowych.
Kwestię ekwiwalentu pieniężnego reguluje art. 17 Ustawy z dnia 9 lipca 2003 r.
Podsumowanie
Zarówno agencja pracy tymczasowej, jak i pracodawca muszą zapewnić, że dni urlopu są prawidłowo wykorzystywane i wynagrodzone, zgodnie z indywidualnymi potrzebami pracownika. Urlop dla pracownika tymczasowego nie tylko zapewnia odpoczynek i regenerację, ale także jest istotną częścią praw pracowniczych, których przestrzeganie jest kluczowe zarówno dla agencji pracy tymczasowej, jak i pracodawcy.
To może Cię również zainteresować