Zawód specjalisty ds. PR
Koncepcja public relations i zawód menedżera PR pojawiła się w USA na początku XX wieku, kiedy to na Uniwersytecie Harvarda pojawił się dział public relations, a amerykańska Partia Demokratyczna korzystała z usług doradcy ds. reklamy. W okresie od lat trzydziestych do sześćdziesiątych XX wieku stanowiska specjalisty ds. PR pojawiają się w wielu firmach, a Public Relations jest już uważany za niezależny kierunek zarządzania.
Głównym zadaniem specjalisty ds. PR jest kreowanie pozytywnego wizerunku klienta lub firmy, ich pozytywnego wizerunku w oczach odbiorców, wyborców, partnerów biznesowych itp. Kształtują opinię publiczną i wpływają na nią. PR-manager - z angielskiego PR: public relations. Klientami specjalistów ds. PR mogą być politycy w okresie kampanii wyborczej i nie tylko, biznesmeni, celebryci, różne ruchy społeczne, organizacje komercyjne i inne firmy. W każdym razie specjaliści ds. PR mają za zadanie stworzyć dobry wizerunek klienta w oczach innych ludzi, czy to kupujących, wyborców, fanów, sponsorów czy partnerów biznesowych.
Odpowiadają oni nie tylko za kreację wizerunku (twórcy wizerunku są w większym stopniu zaangażowani w to zadanie), ale także za przedstawienia go do niezbędnego grona ludzi, kształtując opinię publiczną. W zależności od zadań specjaliści ds. public relations określają odbiorców, na których należy wpływać, opracowują wizerunek, który przyciągnie to grono odbiorców. Następnie opracują i poprowadzą działania w celu utrzymania wizerunku i zapewnienia pożądanej reputacji. PR manager pozwala być gotowym na wszelkie zmiany i jeśli to możliwe, wyciągnąć z nich jak największe korzyści.
Specjalista PR praca
Specjalista ds. PR organizuje prezentacje, spotkania, wywiady, konferencje prasowe i przemówienia w telewizji, realizuje publikację artykułów i materiałów, zapewnia wsparcie informacyjne dla różnych działań. Najważniejszym elementem w pracy specjalisty ds. PR jest interakcja z mediami: prasa, radio i telewizja oraz media internetowe. Sukces w zawodzie wymaga aktywności i inicjatywy, energii i towarzyskości, analitycznego sposobu myślenia i kreatywności. Konieczna jest umiejętność poruszania się w szybko zmieniających się sytuacjach, wpływania na opinię publiczną, przewidywania konsekwencji ewentualnych działań. Specjalista ds. PR będzie potrzebował zrozumiałej mowy, dobrej pamięci, wysokiej emocjonalnej stabilności, rozwiniętych umiejętności organizacyjnych, gotowości do rozsądnego ryzyka. Żeby pracować jako PR manager, potrzeba wiedzy z zakresu psychologii, zarządzania i marketingu, podstaw prawnych, znajomości co najmniej jednego języka obcego. Oprócz specjalnej wiedzy i umiejętności takiej osoby ważne jest, aby mieć doświadczenie życiowe. Agencje PR, agencje reklamowe, agencje rządowe to miejsca, gdzie można pracować. Wielu ekspertów prowadzi prywatną praktykę.
Praca specjalisty ds. PR ma fundamentalne znaczenie. W rzeczywistości jest to prawie jedyne połączenie firmy ze środowiskiem zewnętrznym. Zadaniem specjalisty jest ciągłe doskonalenie wizerunku i reputacji organizacji dla potencjalnie zainteresowanych stron. Praca specjalisty ds. Public relations rozpoczyna się od gromadzenia danych wyjściowych. Menedżer musi zebrać maksymalne informacje na temat firmy, jej usług lub produktów, docelowych odbiorców, powiązanych obszarów i konkurentów. Następnie nadchodzi etap planowania kampanii. Może to być prezentacja, wystawa, wywiad, konferencja prasowa. Każda akcja powinna dotrzeć do celu, aby nawiązać kontakt z grupą docelową. Po wdrożeniu kampanii rozpoczyna się zbieranie danych i opinie. Przeprowadzane są ankiety, analizowane są uzyskane informacje, wyciągane są wnioski.
Na podstawie otrzymanych informacji menedżer PR dokonuje korekt w działaniu. Zawód oznacza stałą komunikację. Wymaga reprezentacyjnego wyglądu, dobrej woli i towarzyskości. Praca pomoże podkreślić odporność, zdolność do pięknego wyrażania myśli na głos i na papierze, kreatywność, punktualność. Praca jest bardzo zróżnicowana, w dwóch słowach nie można jej opisać. Kluczową kwestią jest współpraca ze sponsorami i partnerami. Jednocześnie globalnym zadaniem jest popularyzacja organizacji.
Specjalista ds. PR - wymagania
Większość studentów aspirujących do kierowania działem PR wierzy, że będą należeć do świata słynnych ludzi i otrzymywać wysokie wynagrodzenie siedząc przed monitorem komputera. W rzeczywistości praca w PR mana oznacza wysoką aktywność. Ludzie bez iskry w tym zawodzie nie mają nic tutaj do szukania. Można zostać specjalistą ds. PR, otrzymując odpowiednie wykształcenie w wyższej instytucji edukacyjnej. Druga opcja jest taka, że można uzyskać wyższe wykształcenie marketingowe, a następnie skorzystać ze specjalistycznych kursów. Można powiedzieć, że każda znacząca firma, serwis prasowy i niezależna agencja PR potrzebuje usług specjalisty public relations.
Bezpośrednią odpowiedzialnością kierownika PR jest zwiększenie lojalności pracowników wobec pracodawcy w organizacji, aby stworzyć określony wizerunek firmy w otoczeniu zewnętrznym. Funkcje menedżera PR zależą od branży, w której działa firma i ogólnie mogą się różnić. Zależy to od konkretnych zadań, które są postawione w konkretnej firmie i od rozwiązania problemów, przed którymi stoi menedżer. Obowiązki specjalisty ds. PR zależą od wielkości firmy, w której pracuje. Im większe, tym więcej pracowników jest wymaganych dla działu PR i dla działań PR, a tym samym większa jest odpowiedzialność tego, który koordynuje wszystkie działania.
Jak zostać spoecjalistą ds. PR
Żeby być specjalistą ds. PR, musisz mieć bardzo silną pewność siebie, móc mówić publicznie i wzbudzać zaufanie. W każdej sytuacji musisz być w stanie nie stracić twarzy i znaleźć odpowiedzi na najtrudniejsze i prowokacyjne pytania. Ponadto musisz być wykształconą osobą. Praca menedżerów PR opiera się na specjalnych dyscyplinach: socjologii, psychologii, psychologii społecznej. Dlatego doceniani są absolwenci wydziału dziennikarstwa, reklamy i PR, filologii. Według statystyk 70% przedstawicieli tego zawodu to kobiety, a tylko 30% to mężczyźni, a prawie wszyscy ci specjaliści nie mają więcej niż 30 lat. Menedżerowie PR mogą pracować we wszystkich obszarach działalności. Każda solidna firma ma co najmniej jednego specjalistę ds. PR w swoim zespole, a jeśli potrzeba dużej ilości pracy, organizowany jest cały dział PR. Jeśli chodzi o małe organizacje, wolą mieć w swoich szeregach uniwersalnych pracowników.
Ile zarabia specjalista ds. PR
Wynagrodzenie menedżera PR jest bardzo indywidualne i zależy od wielu czynników: w jakiej branży pracuje specjalista, w agencji lub w dużej firmie, jakie stanowisko zajmuje, ile pracy wykonuje i jakie jest jego doświadczenie, co jest kluczowe. Dobry menedżer PR, który jest w stanie znaleźć konkretne podejście dla każdej grupy odbiorców, która może przekonać i zmienić indywidualną opinię niemal każdej osoby w krótkim czasie, jest wart wiele. A jeśli człowiek PR stał się "gwiazdą" w swojej dziedzinie, to możliwości pracy i zarobki poszybują do góry.